INTERGENERATIONAL PRACTICE: MENTORING AND SOCIAL CAPITAL FOR TWENTY-FIRST CENTURY COMMUNITIES OF PRACTICE
Keywords:
mentoring, communities, social capitalAbstract
ABSTRACT. Aiming to elucidate the relationship between social capital and intergenerational practice within mentoring, this article presents data from a case study of the School Volunteer Program in Western Australia. Drawing on situated learning theory and the concept of community of practice (Lave & Wenger, 1991; Wenger, 1998; Wenger, McDermott, & Snyder, 2002), the discussion examines benefits and limitations of intergenerational practice. Results acknowledge the potential for intergenerational practice to build social capital for both mentees and mentors. However, further research is required to examine mentoring in school-based communities of practice where complex issues of power (see Bourdieu, 1985) may empower or restrict student voices.
LES PRATIQUES INTERGÉNÉRATIONNELLES: MENTORAT ET CAPITAL SOCIAL POUR LES COMMUNAUTÉS DE PRATIQUE DU 21 SIÈCLE
RÉSUMÉ. Avec pour objectif de clarifier les relations existant entre le capital social et les pratiques intergénérationnelles lors de mentorat, cet article présente les données tirées d’une étude de cas pilotée par le School Volunteer Program en Australie occidentale. S’inspirant de la théorie d’apprentissage situationnel et du concept de communauté de pratique (Lave et Wenger, 1991; Wenger, 1998; Wenger, McDermott et Snyder, 2002), les auteurs font l’examen des bénéfices et des limites des pratiques intergénérationnelles. Les résultats reconnaissent le potentiel des pratiques intergénérationnelles comme générateur de capital social à la fois pour les protégés et les mentors. Cependant, les auteurs suggèrent que de plus amples recherches soient effectuées pour analyser le mentorat dans le cadre de communautés de pratique en milieu scolaire où des problématiques complexes de pouvoir (voir Bourdieu, 1985) peuvent favoriser ou restreindre les voix étudiantes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca