The Participant Observation Method: An Avenue To Discern One’s Interest And Research Questions Abstract

Authors

  • Cynthia Vincent Université du Québec à Montréal
  • Émilie Tremblay-Wragg Université du Québec à Montréal

Keywords:

subjectivity, comprehensive paradigm, research biases, research interests, writing retreat, participant observation

Abstract

This field note outlines the reflections that arose from the use of the participant observation method as an immersive process during my doctoral research fieldwork on writing retreats. The observations made during a Thèsez-vous retreat held in January 2020 resulted in findings on the process of such a retreat and on-site interactions between participants and facilitators. This process not only highlighted the merits of this method, but also elucidated my doctoral research interests and questions. This note encourages readers to apply the participant observation method in their own research to reveal their subjectivity toward their topic of study.

Author Biographies

Cynthia Vincent, Université du Québec à Montréal

Doctorante en éducation

Émilie Tremblay-Wragg, Université du Québec à Montréal

Professeure au Département de didactique de la Faculté des sciences de l’éducation à l’UQAM et chercheuse associée au Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante, Émilie Tremblay-Wragg s’intéresse à la didactique générale et à la pédagogie, plus précisément aux stratégies pédagogiques à tout ordre d’enseignement. Elle est également cofondatrice de Thèsez-vous, un organisme à but non lucratif qui soutient les étudiants aux cycles supérieurs en période de rédaction. Sa thèse de doctorat portait sur l’utilisation diversifiée de stratégies pédagogiques à l’université et les apports à la motivation des étudiants. Elle a réalisé un stage postdoctoral qui portait sur l’impact des retraites de rédaction sur la persévérance et la réussite des étudiants aux cycles supérieurs. Ses principaux intérêts de recherche sont les stratégies pédagogiques diversifiées et actives, le numérique en éducation, les habitudes rédactionnelles, la motivation à apprendre et la formation initiale des enseignants.

References

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Published

2022-02-15

How to Cite

Vincent, C., & Tremblay-Wragg, Émilie. (2022). The Participant Observation Method: An Avenue To Discern One’s Interest And Research Questions Abstract. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 56(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9933

Issue

Section

Notes from the Field