Passons le seuil ensemble : Réflexion sur la pratique inventive

Auteurs-es

  • Shelley Beleznay Vancouver Island University

Mots-clés :

pédagogues créatifs, enseignement, créativité, invention, art

Résumé

L’objectif de cet article est d’inciter les lecteur(e)s à réfléchir sur l’art d’enseigner et à la manière de soutenir la pratique inventive. Les lecteur(e)s sont invités dans une salle de classe et immergés dans une journée d’apprentissage avec des enfants de 11 et 12 ans.

Biographie de l'auteur-e

Shelley Beleznay, Vancouver Island University

Shelley Beleznay teaches both practicing and pre-service teachers at Vancouver Island University. She is currently writing her dissertation for Athabasca University on the poetry of teaching and learning.

Références

Ellsworth, E. (2005). Places of learning: Media, architecture, pedagogy. Routledge Falmer. https://doi.org/10.4324/9780203020920

Groff, J. (Ed.) (2012). Practitioner guide from The nature of learning: Using research to inspire practice. OECD Publications. https://www.oecd.org/edu/ceri/50300814.pdf

James, W. (1899). Talks to teachers on psychology: And to students on some of life’s ideals. Henry Holt and Company. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/10814-000

James, W. (1909). A pluralistic universe: Hibbert lectures at Manchester College on the present situation in philosophy. Longmans, Green, and Co. Retrieved from https://jennymackness.files.wordpress.com/2016/08/james-william-a-pluralistic-universe.pdf.

Shklovsky, V. (2016). Art, as device. (A. Berlina, Trans.). Poetics Today, 36(3), 151-174. (Original work published 1917).

Todd, S. (2011). Going to the heart of the matter. Studies in Philosophy and Education, 30, 507-512. https://doi.org/10.1007/s11217-011-9252-9

Vitale, S. (2013). Shklovsky: Witness to an era. (J. Richards, Trans.). Dalkey Archive Press. (Original work published 1979).

Wiliam, D. (2018). Creating the schools our children need: Why what we’re doing now won’t help much (and what we can do instead). Learning Sciences International.

Publié-e

2021-10-14

Comment citer

Beleznay, S. (2021). Passons le seuil ensemble : Réflexion sur la pratique inventive. Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 55(3). Consulté à l’adresse https://mje.mcgill.ca/article/view/9803

Numéro

Rubrique

Numéro thématique - Notes du terrain