SCHOOL DROPOUT: CAN THE STUDENT-TEACHER RELATIONSHIP WIN OUT OVER IQ?

Authors

  • Carmen-Édith Belleï-Rodriguez Université de Sherbrooke
  • Serge Larivée Université de Montréal
  • Julien Morizot Université de Montréal

Keywords:

Décrochage scolaire, quotient intellectuel, relation élève-enseignants, adolescents, secondaire, milieu défavorisé.

Abstract

Quebec has the highest non graduation rate in Canada. The personal and social consequences are numerous, with long term repercussions. Even if a low intelligence quotient (IQ) is an important risk factor of school dropout, some factors may influence this association. The purpose of this study is to investigate the moderating effect of the student-teacher relationship on the association between the IQ and school dropout using the data of the SIAA (Stratégie d'Intervention Agir Autrement) study. The logistic regression analyzes confirmed that the IQ score contributes in predicting school dropout. However, the results suggest that warm or conflicting student-teacher relationships have no contribution to the prediction model and do not moderate the link between IQ and school dropout.

Author Biographies

Carmen-Édith Belleï-Rodriguez, Université de Sherbrooke

CARMEN-ÉDITH BELLEÏ-RODRIGUEZ is a psychoeducator, with a bachelor’s degree in psychoeducation and psychology (2014), and a master’s degree in psychoeducation (clinical and research, 2017) at the University of Montreal. She then started a PhD degree in research in health sciences at the University of Sherbrooke. Her research project is associated with the Attention Deficit and/or Hyperactivity disorder (ADHD), the Pygmalion effect, the placebo effect, pain, attentional cognitive abilities, and inhibition functions in children. She is also interested in neuroscience using several magnetic resonance imaging techniques, as well as transcranial magnetic stimulation. 

CARMEN-ÉDITH BELLEÏ-RODRIGUEZ est psychoéducatrice, ayant obtenu un baccalauréat en psychoéducation et en psychologie (2014), puis sa maîtrise en psychoéducation clinique et recherche (2017) à l'Université de Montréal. Elle a ensuite entamé un doctorat en recherche en sciences de la santé à l'Université de Sherbrooke. Ses études portent sur le trouble du déficit de l’attention avec ou sans hyperactivité (TDA/H), l’effet Pygmalion, l'effet placebo, la douleur, les capacités cognitives attentionnelles et les fonctions inhibitrices chez des enfants. Elle s’intéresse également aux neurosciences utilisant notamment plusieurs techniques d'imagerie par résonnance magnétique, ainsi que la stimulation magnétique transcrânienne.

 

Serge Larivée, Université de Montréal

SERGE LARIVÉE, Ph.D, is a professor at the School of Psychoeducation of the
University of Montreal since 1977. Since the beginning of his career, his research has
focused on intelligence, cognitive development, and metacognition as well as on the
epistemology of science, science integrity, scientific fraud, and pseudoscience. He has
380 publications to his credit, including articles in 80 different scientific journals,
book chapters, 5 books, book reviews and 370 communications at local, national, and
international conferences, including 187 by invitation. He is also solicited by the
media, which allows him to popularize the results of his work. Finally, he is director
of the Revue de psychoeducation since 1979.

SERGE LARIVÉE, Ph.D, est professeur à l’École de psychoéducation de l’Université de Montréal depuis 1977. Depuis le début de sa carrière, ses recherches portent sur l’intelligence, le développement cognitif et la métacognition, ainsi que sur l’épistémologie des sciences, l’intégrité scientifique, les fraudes scientifiques et les pseudosciences. Il a à son actif 380 publications incluant des articles dans 80 revues scientifiques différentes, des chapitres de livres, 5 livres, des recensions d’ouvrage et 370 communications dans des congrès locaux, nationaux et internationaux, dont 187 sur invitation. Il est également sollicité par les médias, ce qui lui permet de vulgariser les résultats de ses travaux. Enfin, il est directeur de la Revue de psychoéducation depuis 1979.

Julien Morizot, Université de Montréal

JULIEN MORIZOT, Ph.D., is a professor at the School of Psychoeducation of the
University of Montreal (Quebec, Canada). He is involved in research aimed at
understanding continuity and change in personality traits, and the factors and
processes associated with the development of and desistance from antisocial
behavior throughout the course of life. He also works on the application of modern
statistical and psychometric methods aimed at better conceptualizing personality and
psychopathology.

JULIEN MORIZOT, Ph.D., est professeur à l’École de psychoéducation de l’Université
de Montréal (Québec, Canada). Il est impliqué dans la recherche visant à mieux
comprendre la continuité et le changement dans les traits de personnalité ainsi que
les facteurs et processus associés au développement et au désistement des
comportements antisociaux au cours de la vie. Il travaille aussi sur l’application de
méthodes statistiques et psychométriques modernes permettant de mieux
conceptualiser la personnalité et la psychopathologie.

References

Abrami, P. C., Bernard, R. M., Schmid, R. M., Janosz, M., Wade, A., Girard, C., Wozney, L. et Borokhovski, E. (2008). Dropout prevention systematic review. Reviewing the evidence of Canadian research since 1990. Final Report. Montréal, QC : Université de Concordia. http://www.frqsc.gouv.qc.ca/documents/11326/535055/PT_AbramiP_rapport+2008_recensement+programmes+pr%C3%A9vention+d%C3%A9crochage/2e18e4c0-e101-45fb-8bdf-21b371636a91

Allen, J., Gregory, A., Mikami, A., Lun, J., Hamre, B. et Pianta, R. (2013). Observations of effective teacher–student interactions in secondary school classrooms: Predicting student achievement with the classroom assessment scoring system—secondary. School Psychology Review, 42(1), 76–98. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5602545/

Bergman, L. R., Corovic, J., Ferrer-Wreder, L. et Modig, K. (2014). High IQ in early adolescence and career success in adulthood: Findings from a Swedish longitudinal study. Research in Human Development, 11(3), 165–185. https://doi.org/10.1080/15427609.2014.936261

Bussy, G. et des Portes, V. (2008). Définition du retard mental, épidémiologie, évaluation clinique. Médecine thérapeutique / Pédiatrie, 11(4), 196–201. https://doi.org/10.1684/mtp.2008.0172

Chamorro-Premuzic, T. et Furnham, A. (2006). Self‐assessed intelligence and academic performance. Educational Psychology, 26(6), 769–779. https://doi.org/10.1080/01443410500390921

Conseil Canadien sur l’Apprentissage. (2005). De bonnes nouvelles : les taux de décrochage scolaire diminuent au Canada. Carnet du Savoir. http://fr.copian.ca/biblio/recherche/cca/carnet_savoir/good_news_hs_dropout_falling_fr/good_news_hs_dropout_falling_fr.pdf

Conseil Canadien sur l’Apprentissage. (2009). Les coûts élevés du décrochage : pas si infimes qu’on ne le croyait. Carnet du Savoir. http://bv.cdeacf.ca/EA_PDF/60303.pdf

Davis, H. A. (2006). Exploring the contexts of relationship quality between middle school students and teachers. The Elementary School Journal, 106(3), 193–223. https://doi.org/10.1086/501483

Desjardins, J. (2005). L’analyse de régression logistique. Tutorial in Quantitative Methods for Psychology, 1(1), 35–41. https://doi.org/10.20982/tqmp.01.1.p035

Dutton, E., van der Linden, D. et Lynn, R. (2016). The negative Flynn Effect: A systematic literature review. Intelligence, 59, 163–169. https://doi.org/10.1016/j.intell.2016.10.002

Fallu, J.-S. et Janosz, M. (2003). La qualité des relations élèves-enseignants à l’adolescence : un facteur de protection de l’échec scolaire. Revue de psychoéducation, 32(1), 7–29.

Fan, W. et Wolters, C. A. (2014). School motivation and high school dropout: The mediating role of educational expectation. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 22–39. https://doi.org/10.1111/bjep.12002

Fortin, L., Marcotte, D., Diallo, T., Potvin, P. et Royer, É. (2013). A multidimensional model of school dropout from an 8-year longitudinal study in a general high school population. European Journal of Psychology of Education, 28(2), 563–583. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0129-2

Fortin, L., Royer, É., Potvin, P., Marcotte, D. et Yergeau, É. (2004). La prédiction du risque de décrochage scolaire au secondaire : facteurs personnels, familiaux et scolaires. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 36(3), 219–231. https://doi.org/10.1037/h0087232

Gagnon, V., Dupéré, V., Dion, E., Léveillé, F., St-Pierre, M., Archambault, I. et Janosz, M. (2015). Dépistage du décrochage scolaire à l’aide d’informations administratives ou auto-rapportées. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 47(3), 236–240. https://doi.org/10.1037/cbs0000014

Gottfredson, D. C., Gottfredson, G. D. et Hybl, L. G. (1993). Managing adolescent behavior: A multiyear, multischool study. American Educational Research Journal, 30(1), 179–215. https://doi.org/10.2307/1163194

Gottfredson, G. D. et Gottfredson, D. C. (1989). School climate, academic performance, attendance, and dropout. https://eric.ed.gov/?id=ED308225

Gottfredson, L. S. (1997). Mainstream science on intelligence: An editorial with 52 signatories, history, and bibliography. Intelligence, 24(1), 13–23. https://doi.org/10.1016/S0160-2896(97)90011-8

Gottfredson, L. et Saklofske, D. H. (2009). Intelligence: Foundations and issues in assessment. Canadian Psychology / Psychologie Canadienne, 50(3), 183–195. https://doi.org/10.1037/a0016641

Hamre, B. K., Pianta, R. C., Downer, J. T., DeCoster, J., Mashburn, A. J., Jones, S. M., Brown, J. L., Cappella, E., Atkins, M., Rivers, S. E., Brackett, M. A. et Hamagami, A. (2013). Teaching through interactions: Testing a developmental framework of teacher effectiveness in over 4,000 classrooms. The Elementary School Journal, 113(4), 461–487. https://doi.org/10.1086/669616

Hawkins, J. D., Catalano, R. F. et Miller, J. Y. (1992). Risk and protective factors for alcohol and other drug problems in adolescence and early adulthood: Implications for substance abuse prevention. Psychological Bulletin, 112(1), 64–105. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.64

Janosz, M. (2000). L’abandon scolaire chez les adolescents : perspective Nord-Américaine. Ville-École-Intégration Enjeux, 122, 105–127. https://www.researchgate.net/profile/Michel_Janosz/publication/228643494_L'abandon_scolaire_chez_les_adolescents_perspective_nord-americaine/links/5490c0b00cf2d1800d87c182/Labandon-scolaire-chez-les-adolescents-perspective-nord-americaine.pdf

Janosz, M., Bélanger, J., Dagenais, C., Bowen, F. et Abrami, P. C. (2010). Rapport final d’évaluation de la stratégie d’intervention Agir autrement. Volume 1 : La mise en œuvre. Montréal, QC : Université de Montréal. http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/education/adaptation-scolaire-services-comp/SyntheseSIAA.pdf

Janosz, M., LeBlanc, M., Boulerice, B. et Tremblay, R. E. (1997). Disentangling the weight of school dropout predictors: A test on two longitudinal samples. Journal of Youth and Adolescence, 26(6), 733–762. https://doi.org/10.1023/A:1022300826371

Lacroix, M.-È. et Potvin, P. (2009). Le décrochage scolaire. Réseau d’information pour la réussite éducative (RIRE). http://rire.ctreq.qc.ca/le-decrochage-scolaire-version-integrale/

Larivée, S. (2007). L’intelligence : Tome 1 — Approches biocognitives, développementales et contemporaines. Pearson ERPI.

Larivée, S. (2008). Le quotient intellectuel : ses déterminants et son avenir. Éditions Multimondes.

Larivée, S. et Gagné, F. (2006). Intelligence 101 ou l’ABC du QI. Revue de psychoéducation, 35(1), 1–10. https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/13883

Larivée, S. et Sénéchal, C. (2016). Quand la résilience est en panne, le paradoxe devient une solution. Revue Internationale de Communication et Socialisation, 3(2), 215–235. http://www.revuerics.com/medias/files/rics-2016-vol-3-2-larivee-senechal-v3-smk-2017-06-24.pdf

Larose, S., Bernier, A., Soucy, N. et Duchesne, S. (1999). Attachment style dimensions, network orientation and the process of seeking help from college teachers. Journal of Social and Personal Relationships, 16(2), 225–247. https://doi.org/10.1177/0265407599162006

Leclerc, M., Larivée, S., Archambault, I. et Janosz, M. (2010). Le sentiment de compétence : modérateur du lien entre le QI et le rendement scolaire en mathématiques. Canadian Journal of Education / Revue canadienne de l’éducation, 33(1), 31–56. https://www.jstor.org/stable/canajeducrevucan.33.1.31?seq=1

Lessard, A., Fortin, L., Joly, J., Royer, É. et Blaya, C. (2004). Students at-risk for dropping out of school: Are there gender differences among personal, family and school factors. Journal of At-Risk Issues, 10(2), 91–127.

Little, R. J. A. et Rubin, D. B. (2014). Statistical analysis with missing data. John Wiley & Sons.

Lynn, R. et Mikk, J. (2009). National IQs predict educational attainment in math, reading and science across 56 nations. Intelligence, 37(3), 305–310. https://doi.org/10.1016/j.intell.2009.01.002

Mackintosh, N. J. (2004). QI et intelligence humaine (traduit par A. Brossard). De Boeck. (Œuvre originale publiée en 1998)

Ministère de l’Éducation du Québec. (2003). La carte de la population scolaire et les indices de défavorisation (Bulletin statistique de l’éducation no 26) (p. 1–9). http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/PSG/statistiques_info_decisionnelle/bulletin_26.pdf

Ministère de l'Éducation, du Loisir et du Sport: Éducation et Enseignement supérieur. (2021). Indices de défavorisation. Repéré à http://www.education.gouv.qc.ca/references/indicateurs-et-statistiques/indices-de-defavorisation/

Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport. (2019). Taux annuel de sorties sans diplôme ni qualification (décrochage annuel) au secondaire à la FGJ, selon le sexe, ensemble du Québec, de 1999-2000 à 2017-2018 (données officielles). http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_

web/documents/PSG/statistiques_info_decisionnelle/Graphique.pdf

Moffitt, T. E., Caspi, A., Harkness, A. R. et Silva, P. A. (1993). The natural history of change to intellectual performance: Who changes? How much? Is it meaningful? The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 34(4), 455–506. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1993.tb01031.x

Osborne, J. W. (2015). A practical guide to testing assumptions and cleaning data for logistic regression. Dans Best practices in logistic regression (p. 84–130). SAGE. https://doi.org/10.4135/9781483399041

Pianta, R. C. (1999). STRS student-teacher relationship scale: Professional manual. Psychological Assessment Resources.

Pianta, R. C. et Steinberg, M. (1992). Teacher-child relationships and the process of adjusting to school. New Directions for Child and Adolescent Development, 1992(57), 61–80. https://doi.org/10.1002/cd.23219925706

Poirier, M., Lessard, A., Fortin, L. et Yergeau, É. (2013). La perception différenciée de la relation élève-enseignant par les élèves à risque et non à risque de décrochage scolaire. Nouveaux c@hiers de la recherche en éducation, 16(1), 1–23. https://doi.org/10.7202/1025761ar

Potvin, P., Fortin, L., Marcotte, D., Royer, É. et Deslandes, R. (2007). Guide de prévention du décrochage scolaire : Y’a une place pour toi! Centre de transfert pour la réussite éducative du Québec. https://www.ctreq.qc.ca/realisation/ya-une-place-pour-toi-guide-de-prevention-du-decrochage-scolaire/

Raven, J., Raven, J. C. et Court, J. H. (1998). Manual for Raven’s progressive matrices and vocabulary scales. Pearson.

Raven, J. (2000). The Raven’s progressive matrices: change and stability over culture and time. Cognitive Psychology, 41(1), 1–48. https://doi.org/10.1006/cogp.1999.0735

Romi, S. et Marom, D. (2007). Differences in intelligence between nondelinquent and dropout delinquent adolescents. Adolescence, 42(166), 325–336. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17849939

Rousseau, N., Deslandes, R. et Fournier, H. (2009). La relation de confiance maître-élève : perception d’élèves ayant des difficultés scolaires. McGill Journal of Education, 44(2), 193–211. https://doi.org/10.7202/039032ar

Schneider, W., Niklas, F. et Schmiedeler, S. (2014). Intellectual development from early childhood to early adulthood: The impact of early IQ differences on stability and change over time. Learning and Individual Differences, 32, 156–162. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.02.001

Spearman, C. (1904). “General intelligence”, objectively determined and measured. The American Journal of Psychology, 15(2), 201–292. https://doi.org/10.2307/1412107

Statistique Canada. (2021). Tableau 37-10-0170-01. Taux d'achèvement des études secondaires selon le sexe, le groupe d'âge et certaines caractéristiques démographiques. https://doi.org/10.25318/3710017001-fra

Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89–125. https://doi.org/10.3102/00346543045001089

Trouilloud, D. et Sarrazin, P. (2003). Note de synthèse: Les connaissances actuelles sur l’effet Pygmalion : processus, poids et modulateurs. Revue française de pédagogie, 145(1), 89‑119. https://doi.org/10.3406/rfp.2003.2988

Vallerand, R. J., Fortier, M. S. et Guay, F. (1997). Self-determination and persistence in a real-life setting: Toward a motivational model of high school dropout. Journal of Personality and Social Psychology, 72(5), 1161–1176. https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/1997_VallerandFortierGuay_JPSP.pdf

Zettergren, P. et Bergman, L. R. (2014). Adolescents with high IQ and their adjustment in adolescence and midlife. Research in Human Development, 11(3), 186–203. https://doi.org/10.1080/15427609.2014.936182

Zhang, P. (2003). Multiple imputation: Theory and method. International Statistical Review / Revue Internationale de Statistique, 71(3), 581–592. https://www.jstor.org/stable/i261172

Downloads

Published

2021-07-11

How to Cite

Belleï-Rodriguez, C.- Édith, Larivée, S., & Morizot, J. (2021). SCHOOL DROPOUT: CAN THE STUDENT-TEACHER RELATIONSHIP WIN OUT OVER IQ?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 55(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9712

Issue

Section

Articles