L’ÉVOLUTION DU SAVOIR PROFESSIONNEL DES ENSEIGNANTS AU QUÉBEC ET EN ONTARIO : UNE ANALYSE SOCIOLOGIQUE NÉOWÉBÉRIENNE

Authors

  • Adriana Morales-Perlaza Université de Montréal
  • Maurice Tardif Université de Montréal

Keywords:

professional knowledge, rationalization, professionalization, teachers, Quebec, Ontario, comparative education, neo-Weberian approach

Abstract

En lien avec la question de la professionnalisation de l’enseignement, cet article présente une analyse de l’évolution historique et sociologique du savoir professionnel à la base de la formation des enseignants au Québec et en Ontario à travers l’approche néowébérienne en sociologie des professions. À partir d’une recherche documentaire, nous concluons que dans les années1950-1960 la mise en place d’un savoir rationnel théorique se réalise de manière différenciée, cette rationalisation étant basée sur une pédagogie scientifique au Québec et sur l’éducation libérale en Ontario. Malgré l’arrivée d’une « rationalité pratique » dans les années 1990 dans les deux provinces, les changements des années subséquentes retiendront certaines conceptions des années 1950-1960, celles-ci ayant une influence importante sur les structures actuelles de la formation. 

THE EVOLUTION OF TEACHERS’ PROFESSIONAL KNOWLEDGE IN QUEBEC AND ONTARIO: A NEO-WEBERIAN SOCIOLOGICAL ANALYSIS 

Related to the question of the professionalization of teaching, this article presents an analysis of the historical and sociological evolution of teachers’ professional knowledge in Quebec and Ontario through the Neo-Weberian approach in the sociology of professions. Employing a review of literature, we conclude that the implementation of theoretical rational knowledge in the years 1950-1960 is carried out in a differentiated manner, with this rationalization being based on a scientific pedagogy in Quebec and on liberal education in Ontario. Despite the arrival of a “practical rationality” in the 1990s in the two provinces, the changes of subsequent years retain certain conceptions from the 1950s and 1960s, which have had a major influence on the current structures of teacher education programs.

Author Biographies

Adriana Morales-Perlaza, Université de Montréal

ADRIANA MORALES-PERLAZA est professeure en éducation comparée et internationale à l’Université de Montréal et chercheure associée au Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE). Elle est aussi co-rédactrice en chef de la revue Formation et profession. Ses intérêts de recherche portent sur les perspectives internationales et l’éducation comparée, la sociologie de l’éducation et de l’évaluation scolaire, la sociologie des professions, ainsi que les politiques et l’histoire de la professionnalisation de l’enseignement. Elle a réalisé des études comparatives sociologiques de la formation et de la profession enseignante au Québec, en Ontario et en Finlande, et participe actuellement à des recherches sur la profession enseignante au Québec, en Europe, en Amérique latine et en Afrique.

ADRIANA MORALES-PERLAZA is Professor in Comparative and International Education at the Université de Montréal and Associate Researcher at the Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE). She is also co-editor-in-chief of the journal Formation et profession. Her research interests include international perspectives and comparative education, the sociology of education and of school assessment, the sociology of professions, as well as the politics and history of the professionalization of teaching. She has conducted sociological comparative studies of the teaching profession in Quebec, Ontario and Finland, and is currently involved in research on the teaching profession in Quebec, Europe, Latin America, and Africa.

Maurice Tardif, Université de Montréal

MAURICE TARDIF est professeur en fondements de l’éducation (sociologie, philosophie et histoire) à l’Université de Montréal. Il dirige, à Montréal, le Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE). Maurice Tardif est l’auteur d’une trentaine d’ouvrages consacrés à l’enseignement, à l’histoire sociale de la profession enseignante et à la formation des enseignants. En 2010, il a obtenu le prix Marcel-Vincent de l’Association canadienne-française pour l’avancement des sciences (ACFAS) pour sa contribution au développement des sciences sociales au Canada français. Il est membre de la Société royale du Canada et de l’Académie des sciences sociales.

MAURICE TARDIF is Professor in the Foundations of Education (sociology, philosophy and history) at the University of Montreal. He is the director of the Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE) in Montreal. He is the author of some thirty books on teaching, the social history of the teaching profession and teacher education. In 2010, he won the Marcel-Vincent award from the Association canadienne-française pour l’avancement des sciences (ACFAS) for his contribution to the development of social sciences in French Canada. He is a fellow of the Royal Society of Canada and the Academy of Social Sciences.

Published

2019-06-03

How to Cite

Morales-Perlaza, A., & Tardif, M. (2019). L’ÉVOLUTION DU SAVOIR PROFESSIONNEL DES ENSEIGNANTS AU QUÉBEC ET EN ONTARIO : UNE ANALYSE SOCIOLOGIQUE NÉOWÉBÉRIENNE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 54(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9558

Issue

Section

Articles