L’EFFICACITÉ : UNE FINALITÉ DIGNE DE L’ÉDUCATION ?

Authors

  • Stéphanie Demers Université du Québec en Outaouais

Keywords:

efficacy, effective teaching, teaching practices, academic achievement, performativity

Abstract

Cette contribution propose d’envisager la face cachée de la poursuite de l’efficacité en éducation. Elle vise à brièvement examiner les prémisses de la réussite scolaire conçue comme performance, dans la recherche comme dans les prescriptions formulées à l’égard des acteurs de l’éducation. 

EFFICIENCY: A WORTHY AIM FOR EDUCATION? 

This contribution aims to explore the hidden side of the race for efficiency in education. It proposes to briefly examine the premises behind academic achievement as performance, in research and in injunctions directed at teachers and other school actors.

Author Biography

Stéphanie Demers, Université du Québec en Outaouais

STÉPHANIE DEMERS est professeure de fondements de l’éducation, au Département des sciences de l’éducation à l’Université du Québec en Outaouais depuis 2011. Elle s’intéresse à l’épistémologie et à l’agentivité dans les cultures scolaires. stephanie.demers@uqo.ca 

STÉPHANIE DEMERS is a professor of educational foundations at the Département des sciences de l’éducation at the Université du Québec en Outaouais since 2011. Her work focuses on epistemology and agency in school cultures. stephanie.demers@uqo.ca

Published

2016-11-25

How to Cite

Demers, S. (2016). L’EFFICACITÉ : UNE FINALITÉ DIGNE DE L’ÉDUCATION ?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 51(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9404

Issue

Section

The MJE Forum