LES RELATIONS ÉCOLE-ORGANISME COMMUNAUTAIRE EN CONTEXTE DE PLURIETHNICITÉ ET DE DÉFAVORISATION

Authors

  • Fasal Kanouté Université de Montréal
  • Joslyne Vierginat André Université de Montréal
  • Josée Charette Université de Montréal
  • Gina Lafortune
  • Annick Lavoie Université de Montréal
  • Justine Gosselin-Gagné Université de Montréal

Keywords:

School, Community, Collaboration, Disadvantage, Pluriethnicity

Abstract

Dans cet article, les auteures partagent une réflexion sur le nécessaire dialogue entre l’école et les ressources que sont les organismes communautaires, pour relever les défis de la réussite scolaire, notamment en contexte urbain, conjuguant pluriethnicité marquée et défavorisation. L’article fait référence à plusieurs recherches d’ici et d’ailleurs portant sur des enjeux scolaires, des recherches dans lesquelles le milieu communautaire est contextualisé ou évoqué par des parents, des élèves ou des enseignants. Des exemples d’activités et/ ou de projets communautaires ciblant les enfants-élèves sont présentés.

SCHOOL-COMMUNITY ORGANIZATION RELATIONS IN PLURI-ETHNIC AND UNDER-RESOURCED CONTEXTS

In this article, the authors reflect on the necessary dialogue between schools and community organizations to meet the challenges of academic achievement, particularly in pluri-ethnic and under-resourced urban contexts. The article refers to several studies on school issues – from here and elsewhere – in which community organizations are present as participant, research setting, or otherwise referred to by parents, students, or teachers in the study. This article presents examples of activities and/or projects by community organizations aimed at children-student.

Author Biographies

Fasal Kanouté, Université de Montréal

FASAL KANOUTÉ est professeure à la Faculté des sciences de l’éducation de l’Université de Montréal. Elle s’intéresse au vécu socioscolaire des élèves d’origine immigrante et aux dynamiques d’établissement de leur famille.

FASAL KANOUTÉ is a professor in the Faculty of Education at the Université de Montréal. She is interested in the social-school experiences of immigrant students and their family dynamics.

Joslyne Vierginat André, Université de Montréal

JOSLYNE VIERGINAT ANDRÉ est doctorante à la Faculté des sciences de l’éducation de l’Université de Montréal. Sa thèse s’intéresse aux relations école-famille en Haïti.

JOSLYNE VIERGINAT ANDRÉ is a doctoral candidate in the Faculty of Education at the Université de Montréal. Her thesis focuses on school-family relations in Haïti.

Josée Charette, Université de Montréal

JOSÉE CHARETTE est doctorante à la Faculté des sciences de l’éducation de l’Université de Montréal. Sa thèse s’intéresse aux représentations que les familles d’origine immigrante ont de l’école québécoise.

JOSÉE CHARETTE is a doctoral candidate in the Faculty of Education at the Université de Montréal. Her thesis focuses on immigrant families’ representations of quebecois schooling.

Gina Lafortune

GINA LAFORTUNE est doctorante à la Faculté des sciences de l’éducation de l’Université de Montréal. Sa thèse s’intéresse aux trajecctoires scolaires des jeunes dans les processus migratoires.

GINA LAFORTUNE is a doctoral candidate in the Faculty of Education at the Université de Montréal. Her thesis focuses on youths’ schooling trajectories during migratory processes.

Annick Lavoie, Université de Montréal

ANNICK LAVOIE est doctorante à la Faculté des sciences de l’éducation de l’Université de Montréal. Sa thèse s’intéresse aux transitions scolaires dans le cas de jeunes d’origine immigrante.

ANNICK LAVOIE is a doctoral candidate in the Faculty of Education at the Université de Montréal. Her thesis focuses on young immigrants’ schooling transitions.

Justine Gosselin-Gagné, Université de Montréal

JUSTINE GOSSELIN-GAGNÉ est étudiante à la maitrise à la Faculté des sciences de l’éducation de l’Université de Montréal. Son mémoire s’intéresse à la résilience scolaire des élèves d’origine immigrante.

JUSTINE GOSSELIN-GAGNÉ is a master’s student in the Faculty of Education at the Université de Montréal. Her dissertation focuses on immigrant students’ schooling resiliency.

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Published

2012-01-02

How to Cite

Kanouté, F., André, J. V., Charette, J., Lafortune, G., Lavoie, A., & Gosselin-Gagné, J. (2012). LES RELATIONS ÉCOLE-ORGANISME COMMUNAUTAIRE EN CONTEXTE DE PLURIETHNICITÉ ET DE DÉFAVORISATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 46(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8776

Issue

Section

Articles