EXPERIENCING THE NEW GEOGRAPHY IN EAST GERMANY

Authors

  • Uli Mai University of Bielefeld
  • Peter Burpee McGill University

Abstract

ABSTRACT. Following reunification in 1989, East German schools underwent a complete reorganization based on the West German model. This dramatically affected curriculum guidelines and teaching materials. According to a series of structured interviews with geography teachers in several East Saxony schools, it was found that reaction to these far-reaching changes has been mixed. Classroom management has become more difficult. More importantly the study reveals a wide discrepancy benveen East and West schools in the emphasis given to geography - the East focusing on physical geography and the West on social issues and values problem-solving. Although making considerable efforts to adjust, East German geography teachers face an understandable disorientation and express irritation at some of the changes they have been forced to make. RÉSUMÉ. À la suite de la réunification des deux Allemagnes en 1989, les écoles de l'Allemagne de l'Est ont été intégralement réorganisées selon le modèle ouest-allemand. Cette réorganisation a profondément modifié les lignes directrices visant les programmes d'études et les matériels didactiques. Grâce à une série d'entrevues sttucturées avec des professeurs de géographie de plusieurs écoles de Saxe orientale, on a constaté que ces modifications profondes ont suscité des réactions mitigées. La gestion de la classe est devenue plus difficile. Fait plus important, l'étude a fait ressortir une différence profonde entre les écoles de l'Est et de l'Ouest en ce qui a trait à l'importance accordée à la géographie, l'Est privilégiant la géographie physique, l'Ouest les questions sociales et la résolution de problèmes faisant intervenir des valeurs. Malgré de grands efforts d'adaptation, les professeurs de géographie est-allemands sont naturellement désorientés et se disent contrariés par certaines modifications qui leur ont été imposées.

Author Biographies

Uli Mai, University of Bielefeld

ULI MAI is a social geographer and former dean in the faculty of theology, geography and arts at the University of Bielefeld (Germany). His research interests have taken him to Indonesia where he studied rural markets and Chinese traders, and to Poland where he currently is investigating social and cultural change among ethnic minorities. ULI MAI est spécialiste de la géographie sociale et ex-doyen de la faculté de théologie, géographie, et des arts de l'Université de Bielefeld (Allemagne). Ses travaux l'ont conduit en Indonésie, où il a fait des recherches sur les marchés ruraux et sur les négociants chinois, et en Pologne où il étudie actuellement les changements sociaux et culturels parmi les minorités ethniques.

Peter Burpee, McGill University

PETER BURPEE is program director for educational technology and coordinator for distance education in the faculty of education at McGill University. He is a former school geographer and joined Dr. Mai in East Saxony for the research associated with this paper. PETER BURPEE est directeur du programme de technologie éducative et coordonnateur de l'éducation à distance à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill. Ex-professeur de géographie au secondaire, il a accompagné M. Mai en Saxe orientale pour réaliser les recherches nécessaires à cet article.

Downloads

Published

1996-01-01

How to Cite

Mai, U., & Burpee, P. (1996). EXPERIENCING THE NEW GEOGRAPHY IN EAST GERMANY. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 31(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8275

Issue

Section

Articles