SMALL PRIMARY SCHOOLS IN THE SHETLAND ISLANDS

Authors

  • Edward L. Edmonds

Abstract

Under a policy of consolidation, Prince Edward Island closed all its small (one- and two-teacher) elementary schools in favour of much larger, purpose built-ones. In sharp contrast, Shetland Islands have chosen to keep open all their small primary schools. Using the same criteria in both cases, the author demonstrates that the policy of the Shetland Islands is a viable alternative to consolidation. RÉSUMÉ Aux termes d'une politique de consolidation, l'Île-du-Prince-Édouard a fermé toutes ses petites écoles élémentaires (composées de un ou deux professeurs) pour ne conserver que les plus importantes, construites dans un but précis. Par contre, les îles Shetland ont choisi de conserver toutes leurs écoles élémentaires. En utilisant les mêmes critères dans les deux cas, l'auteur démontre que la politique des îles Shetland est une solution viable par rapport à la consolidation.

Author Biography

Edward L. Edmonds

Edward L. Edmonds, K. St. J., has held posts as Professor of Education at the University of Saskatchewan, and first Dean of Education at the University of Prince Edward Island. His research activities include studies of small elementary schools in Canada, Australia, and Britain. He is a Fellow of the Royal Historical Society, and is widely published. Edward L. Edmonds, K. St. J., a été professeur des sciences de l'éducation à l'Université de la Saskatchewan et premier doyen de la faculté des sciences de l'éducation de l'Université de l'Île-du-Prince-Édouard. Dans le cadre de ses recherches, il a fait une étude sur les petites écoles élémentaires au Canada, en Australie et en Grande-Bretagne. Il est membre de la Royal Historical Society, et ses écrits sont publiés à grande échelle.

Downloads

Published

1993-01-01

How to Cite

Edmonds, E. L. (1993). SMALL PRIMARY SCHOOLS IN THE SHETLAND ISLANDS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 28(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8075

Issue

Section

Articles