Multiple Learnings about Identity from Narrative Research: Canadian war-brides as teachers and catalysts
Keywords:
war-brides, identity, multiple learning, family storiesAbstract
ABSTRACT. This study illustrates how stories about people’s experiences half a century ago can still be of educational value today. Using as a case example an interview-based study with war-brides who came to Canada after World War II, the authors show how reflexive narrative research can be a catalyst for learning for several groups of people on at least two main levels, in relation to the concept of identity. This methodology can stimulate learning for the researchers themselves, both personally and professionally, as well as for the research participants. Also, it has the potential to be a catalyst for learning by people interested in the findings of such research, in this instance students and teachers, researchers working on other projects, those who are “newcomers᾿ today, and those responsible for policies and services to assist them with resettlement. MULTIPLES APPRENTISSAGES À PROPOS DE L’IDENTITÉ À PARTIR DE LA RECHERCHE NARRATIVE : LES ÉPOUSES DE GUERRE CANADIENNES EN TANT QU’ENSEIGNANTES ET CATALYSEURS RÉSUMÉ. Ce travail illustre comment le récit des expériences vécues il y a un demi-siècle conserve aujourd’hui une valeur éducative. Citant comme un cas type une étude fondée sur une entrevue avec des épouses de guerre arrivées au Canada après la Seconde Guerre mondiale, les auteures démontrent comment la recherche narrative réflexive peut servir de catalyseur de l’apprentissage pour plusieurs groupes, et ce sur au moins deux plans importants liés au concept d’identité. Cette méthodologie peut stimuler l’apprentissage pour les chercheurs eux-mêmes, tant sur le plan personnel que professionnel, de même que pour les participants à la recherche. Elle peut également servir de catalyseur de l’apprentissage pour les personnes intéressées à connaître les résultats de ce type de recherche, en l’occurrence, les étudiants et les enseignants, les chercheurs qui travaillent à d’autres projets, les « nouveaux venus » d’aujourd’hui, ainsi que les responsables des politiques et des services afin de les aider dans le processus de réinstallation.Downloads
Published
2006-11-11
How to Cite
Clews, R., & Newman, K. (2006). Multiple Learnings about Identity from Narrative Research: Canadian war-brides as teachers and catalysts. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 40(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/547
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca