ALTERNATIVE SCHOOL DISCIPLINE PRINCIPLES AND INTERVENTIONS: AN OVERVIEW OF THE LITERATURE

Authors

Keywords:

education, discipline, intervention, student, youth, misconduct, behaviour

Abstract

Increasing evidence shows that punitive discipline is ineffective and detrimental. Using empowerment theory and the opportunity-to-learn conceptual framework, this literature review seeks to broaden school personnel’s knowledge of alternative discipline interventions. Searching ERIC and JSTOR databases, we looked for English language, North American literature published between 1996 and 2016 that discussed alternative individual and school-wide disciplinary approaches. The literature we found indicates that punitive measures are counter-productive; that several alternative disciplinary models share common principles; and that studies point to favourable outcomes of some alternative school discipline models. While the transition towards alternative discipline may require additional resources and years of adjustment, a healthier school climate can foster the empowerment and academic achievement of marginalized students.

LES PRINCIPES ET LES INTERVENTIONS DE DISCIPLINE SCOLAIRE ALTERNATIVE : UNE RECENSION DES ÉCRITS 

Des données probantes démontrent de plus en plus que la discipline punitive est inefficace et néfaste. Cette recension des écrits vise à accroitre les savoirs en matière de discipline scolaire alternative à l’aide des théories du pouvoir d’agir (empowerment) et des théories des « opportunités d’apprentissage » (opportunity-to-learn). Nous avons utilisé les bases de données ERIC et JSTOR et recherché des recensions des écrits nord-américains publiés en anglais entre 1996 et 2016 qui abordent les plans d’intervention disciplinaire individuelle et scolaire. La recension indique que les mesures punitives sont contreproductives, que plusieurs modèles alternatifs de discipline scolaire partagent des principes communs et que des études démontrent les retombées favorables de modèles disciplinaires alternatifs. Bien qu’une transition vers un modèle disciplinaire alternatif puisse nécessiter des ressources additionnelles et des années d’adaptation, un climat scolaire sain peut favoriser le pouvoir d’agir et la réussite académique des élèves marginalisés.

Author Biographies

Johanne Jean-Pierre, Ryerson University

JOHANNE JEAN-PIERRE is an Assistant Professor in Child and Youth Care at Ryerson University and holds a PhD in Sociology from McMaster University. Her research interests include education, child and youth studies, inequality, official language minorities, African Canadians, and migrants. Her current research projects explore pedagogical and curricular practices in child and youth care, culturally and linguistically responsive initiatives, postsecondary educational pathways, and equitable school discipline approaches. jjeanpierre@ryerson.ca

JOHANNE JEAN-PIERRE est professeure adjointe en éducation spécialisée (child and youth care) à l’Université Ryerson et détient un doctorat en sociologie de l’Université McMaster. Elle s’intéresse à l’éducation, les études sur l’enfance et la jeunesse, les inégalités, les minorités de langue officielle, les afro-canadiens et les migrants. Ses projets de recherche actuels portent sur la pédagogie et le curriculum en éducation spécialisée, les programmes culturellement et linguistiquement pertinents, les parcours d’études postsecondaires, et les approches disciplinaires scolaires équitables. jjeanpierre@ryerson.ca

Sylvia Parris, Delmore Buddy Daye Learning Institute

SYLVIA PARRIS-DRUMMOND holds a MEd in Curriculum from St. Mary’s University, a MA in Lifelong Learning from Mount Saint Vincent University, and a Bachelor of Science in Home Economics and Education from St. Francis Xavier University. She is the Chief Executive Officer of the Delmore “Buddy” Daye Learning Institute located in Halifax, Nova Scotia. She has held this position since June 2015. With over 30 years experience in the education system as a teacher, she has held senior leadership roles at the school board and provincial levels. Her expertise in policy analysis and development has been utilized to build equity policies and inform instructional practices. Her research interests include Africentricity, Black women’s leadership, equity, culture, race, and anti-racism. sylvia.parris@dbdli.ca

SYLVIA PARRIS-DRUMMOND détient une maitrise en éducation de l’Université St. Mary’s, une maitrise des arts en formation continue de l’Université Mount Saint Vincent et un baccalauréat en éducation et économie familiale de l’Université St. Francis Xavier. Elle est la directrice générale du Delmore « Buddy » Daye Learning Institute situé à Halifax en Nouvelle-Écosse. Elle occupe ce poste depuis juin 2015. Elle a plus de 30 ans d’expérience dans le système scolaire en tant qu’enseignante et cadre supérieure au conseil scolaire et au gouvernement provincial. Son expertise en analyse et développement de politiques publiques a contribué à l’élaboration des politiques d’équité liées aux pratiques d’enseignement. Ses intérêts de recherche portent sur l’Afrocentricité, le leadership des femmes noires, l’équité, la culture, la race, et l’antiracisme. sylvia.parris@dbdli.ca

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Published

2019-03-07

How to Cite

Jean-Pierre, J., & Parris, S. (2019). ALTERNATIVE SCHOOL DISCIPLINE PRINCIPLES AND INTERVENTIONS: AN OVERVIEW OF THE LITERATURE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 53(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9547

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