ENHANCING UNDERSTANDINGS OF EMERGING PHYSICAL EDUCATION PRACTICAL THEORY: ABORIGINAL TEACHER CANDIDATES’ REFLECTIVE JOURNALING PRACTICES

Authors

  • Joe Barrett Brock University
  • Lorenzo Cherubini Brock University
  • Dan Robinson St. Francis Xavier University

Keywords:

practical theory, reflective journaling, physical education teacher education, Aboriginal teacher education, culturally relevant physical education

Abstract

This paper describes results from a study that arose to explore, alongside Aboriginal teacher candidates, emerging physical education (PE) practical theory utilizing reflective journaling practices. Practical theory can be described as an individual’s personal and dynamic set of values, knowledge, and experience that guides, in part, teaching choices and behaviours. In the thematic analysis of teacher candidates’ reflective journals, care was taken to honour and confirm the voices of nine Aboriginal teacher candidates. Four key themes were identified: marginality (foreign activities and stereotypical expectations), cultural preservation through PE, Elder involvement in PE, and looking to the future. The results may serve to inform those with an interest in reflective practices in physical education teacher education (PETE) and/or Aboriginal teacher education. 

AMÉLIORER LA COMPRÉHENSION DE LA THÉORIE PRATIQUE ÉMERGENTE DE L’ÉDUCATION PHYSIQUE : PRATIQUES DE RÉDACTION RÉFLÉCHIES DES ÉTUDIANTES ET ÉTUDIANTS AUTOCHTONES EN ENSEIGNEMENT 

Le présent document décrit les résultats d’une étude qui visait à explorer, en collaboration avec des étudiants autochtones en enseignement, la théorie pratique émergente de l’éducation physique (EP) à l’aide de pratiques de tenue d’un journal réflexif. La théorie pratique peut être décrite comme l’ensemble personnel et dynamique de valeurs, de connaissances et d’expériences d’une personne qui guide, en partie, les choix et les comportements pédagogiques. Dans l’analyse thématique des journaux de réflexion des étudiantes et étudiants en enseignement, on a pris soin d’honorer et de confirmer les voix de neuf étudiantes et étudiants autochtones. Quatre thèmes clés ont été identifiés : la marginalité (activités étrangères et attentes stéréotypées), la préservation de la culture par l’éducation physique, l’engagement des aînés dans l’éducation physique et le regard vers l’avenir. Les résultats peuvent servir à informer les personnes qui s’intéressent aux pratiques de réflexion dans la formation à l’éducation physique et à la formation à l’enseignement de l’éducation physique (FEEP) ou à la formation à l’enseignement des Autochtones.

Author Biographies

Joe Barrett, Brock University

JOE BARRETT is an associate professor in the Faculty of Education at Brock University (St. Catharines, Ontario, Canada). His research is oriented around the following areas: (a) school health policy, (b) physical and health education teacher education (PHETE), (c) culturally relevant physical and health education pedagogy, and (d) sport coaching pedagogy. jbarrett@brocku.ca

JOE BARRETT est professeur à la faculté d’éducation de Brock University (St. Catharines, Ontario). Ses recherches sont orientées autour des domaines suivants : (a) la politique de santé à l’école, (b) la formation des enseignants à l’éducation physique et sanitaire (FEEPS), (c) une pédagogie de l’éducation physique et sanitaire culturellement pertinente et (d) la pédagogie du coaching sportif. jbarrett@brocku.ca


Lorenzo Cherubini, Brock University

LORENZO CHERUBINI is a professor in the Faculty of Education at Brock University (St. Catharines, Ontario, Canada). His research is concentrated primarily in the areas of teacher development, English Education and policy analysis. lcherubini@brocku.ca

LORENZO CHERUBINI est professeur à la faculté d’éducation de Brock University (St. Catharines, Ontario,). Ses recherches se concentrent principalement dans les domaines du perfectionnement des enseignants, de l’éducation en anglais et de l’analyse des politiques. lcherubini@brocku.ca


Dan Robinson, St. Francis Xavier University

DAN ROBINSON is chair of Teacher Education and an associate professor at St. Francis Xavier University (Antigonish, Nova Scotia, Canada). His current scholarship focuses upon physical literacy, physical education teacher education (PETE), experiential and service learning, social justice, and culturally relevant physical education pedagogy. drobinso@stfx.ca

DAN ROBINSON est responsable de la formation initiale et est un professeur à St. Francis Xavier University (Antigonish, Nouvelle-Écosse). Ses recherches actuelles portent sur la culture physique, la formation des enseignants d’éducation physique, l’apprentissage par l’expérience et le service, la justice sociale et une pédagogie de l’éducation physique pertinente sur le plan culturel. drobinso@stfx.ca

Downloads

Published

2018-10-15

How to Cite

Barrett, J., Cherubini, L., & Robinson, D. (2018). ENHANCING UNDERSTANDINGS OF EMERGING PHYSICAL EDUCATION PRACTICAL THEORY: ABORIGINAL TEACHER CANDIDATES’ REFLECTIVE JOURNALING PRACTICES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 53(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9400

Issue

Section

Articles