QALLUNAALIAQTUT: INUIT STUDENTS’ EXPERIENCES OF POSTSECONDARY EDUCATION IN THE SOUTH

Authors

  • Thierry Rodon Université Laval
  • Francis Lévesque Université du Québec en Abitibi Témiscamingue
  • Sheena Kennedy Dalseg Carleton University

Keywords:

Inuit Education, Post-secondary studies, Arctic University

Abstract

The purpose of this study was to learn from the experiences of post-secondary Inuit students from Canada. Through surveys, interviews, and focus groups, we realized that despite the challenges associated with pursuing post-secondary education in the South, most respondents perceived their experience to be positive. Lack of access to sufficient and equitable funding was perceived by respondents to be a significant barrier, as was the lack of readily available information for prospective students from Inuit Nunangat. We conclude with a brief discussion of possible actions for improving access to university education in Inuit Nunangat, notably that governments should not only focus on training and should develop programs that reflect Inuit students’ needs and aspirations.

QALLUNAALIAQTUT: L’EXPÉRIENCE DES ÉTUDIANTS INUITS DANS LES ÉTABLISSEMENTS POSTSECONDAIRES DU SUD 

L’objectif de cette étude est de mieux comprendre l’expérience des étudiants inuits du Canada. Au moyen d’enquêtes, d’entrevues et de groupe focus, on constate qu’en dépit des défis importants rencontrés par ces étudiants, leur expérience est globalement positive. Les participants ont toutefois noté que le manque de financement et le manque d’information sur les études postsecondaires étaient les obstacles les plus importants. En conclusion, on explore les actions qui permettraient d’améliorer l’accès aux études postsecondaires dans l’Inuit Nunangat, en insistant notamment sur le fait que l’on ne doit pas se concentrer uniquement sur les programmes professionnels, mais que l’on doit aussi répondre aux besoins et aspirations des étudiants inuits.

Author Biographies

Thierry Rodon, Université Laval

THIERRY RODON is Professor of Political Science, Université Laval and the holder of the Northern Sustainable Development Research Chair. thierry.rodon@pol.ulaval.ca

THIERRY RODON est professeur au département de science politique de l’Université Laval et, titulaire de la chaire de recherche sur le développement durable du Nord. thierry.rodon@pol.ulaval.ca

Francis Lévesque, Université du Québec en Abitibi Témiscamingue

FRANCIS LÉVESQUE is Director of the Aboriginal Training and Program Development Unit (ATDPU) at Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue. francis.levesque2@uqat.ca

FRANCIS LÉVESQUE est directeur de l’Unité de formation et de développement des programmes autochtones (UFDPA) à l’Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue. francis.levesque2@uqat.ca


Sheena Kennedy Dalseg, Carleton University

SHEENA KENNEDY DALSEG is a PhD Candidate in the School of Public Policy and Administration at Carleton University. sheenakennedy@cmail.carleton.ca

SHEENA KENNEDY DALSEG est candidate au doctorat à la School of Public Policy and Administration de Carleton University. sheenakennedy@cmail.carleton.ca


Downloads

Published

2016-02-09

How to Cite

Rodon, T., Lévesque, F., & Kennedy Dalseg, S. (2016). QALLUNAALIAQTUT: INUIT STUDENTS’ EXPERIENCES OF POSTSECONDARY EDUCATION IN THE SOUTH. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 50(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9052

Issue

Section

Articles