Reports from the Field: A "WHOLE SCHOOL" APPROACH TO THE PRACTICUM

Authors

  • Margaret McNay University of Western Ontario
  • Ardra Cole Ontario Institute for Studies in Education

Abstract

We describe an action research and development project undertaken by a faculty of education and a school board seeking to move teacher education - and, in particular, the practicum - in directions consistent with current research. A practicum program was introduced into two schools as part of the larger endeavour of teacher education and staff development in which those schools, the faculty, and the board were already engaged. The program was developed using Carr and Kemmis's (1985) model of collaborative action research. The "whole school" project appeared to be successful in its aims: student teachers, cooperating teachers, the faculty, the school board, and, indeed, everyone involved in the project reported professional or pedagogical benefits. RÉSUMÉ Nous décrivons un projet de recherche-développement entrepris par une faculté des sciences de l'éducation et une commission scolaire en vue d'imprimer à la formation des enseignants - et en particulier aux stages pratiques - une orientation cadrant avec les recherches en cours. Un programme de stages pratiques a été mis sur pied dans deux écoles dons le cadre d'un projet plus important de formation des enseignants et de perfectionnement professionnel auquel ces écoles, la faculté et la commission participaient déjà. Ce programme a été conçu selon le modèle de recherche d'action concertée de Carr et Kemmis (1985). Le projet "d'école totale" semble avoir atteint ses objectifs: les professeurs stagiaires, les professeurs coopérants, la faculté, la commission scolaire et à vrai dire tous ceux qui ont participé au projet ont fait état d'avantages professionnels ou pédagogiques.

Author Biographies

Margaret McNay, University of Western Ontario

Margaret McNay is Associate Professor in the Faculty of Education, University of Westem Ontario. Her teaching, research, and writing interests include science education, curriculum studies, and teacher education. Margaret McNay est professeure agrégée à la faculté de l'Éducation, Université Western Ontario. Ses secteurs d'intérêt dans l'enseignement, la recherche et la rédaction comprennent les sciences, les programmes scolaires et la formation des enseignants.

Ardra Cole, Ontario Institute for Studies in Education

Ardra Cole is Assistant Professor in the Department of Applied Psychology, Ontario Institute for Studies in Education. Her teaching, research, and writing are in the areas of teacher education, teacher development. and qualitative research. Ardra Cole est professeure adjointe au département de Psychologie appliquée, Ontario Institute for Studies in Education. Ses secteurs d'enseignement, de recherche et de rédaction sont ceux de la formation et du développement des enseignants, ainsi que de la recherche qualitative.

Downloads

Published

1993-01-01

How to Cite

McNay, M., & Cole, A. (1993). Reports from the Field: A "WHOLE SCHOOL" APPROACH TO THE PRACTICUM. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 28(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8080

Issue

Section

Articles