THE CLINICAL / PRACTICUM EXPERIENCE IN PROFESSIONAL PREPARATION: PRELIMINARY FINDINGS

Authors

  • Edwin George Ralph University of Saskatchewan
  • Keith Walker University of Saskatchewan
  • Randy Wimmer University of Alberta

Keywords:

Professional education, practicum, clinical education, experiential learning, clinical supervision

Abstract

ABSTRACT. The authors synthesize preliminary findings from an interdisciplinary study of the practicum/clinical phase of undergraduate pre-service education in the professions. Early data analysis identified similarities and differences across disciplines in terms of: (a) the terminology describing each practicum program, (b) the programs’ key characteristics, (c) their respective strengths and weaknesses, (c) the way practicum students are mentored and evaluated, and (d) future innovations in this experiential learning phase of professional preparation. L’EXPÉRIENCE CLINIQUE/PRATIQUE DADANS LA PRÉPARATION PROFESSIONNELLE : RÉSULTATS PRÉLIMINAIRES RÉSUMÉ. Les auteurs résument les résultats préliminaires d’une étude interdisciplinaire portant sur la phase clinique/de stage de la formation préalable des enseignants de premier cycle dans les professions. Une analyse préliminaire des données a permis d’établir des similitudes et des différences d’une discipline à l’autre pour ce qui est des facteurs suivants : (a) la terminologie décrivant chaque programme de stage; (b) les principales caractéristiques des programmes; (c) les forces et les faiblesses de chacun; (d) la façon dont chaque stagiaire est mentoré et évalué; et (e) les futures innovations dans cette phase d’apprentissage expérimental de la préparation professionnelle.

Author Biographies

Edwin George Ralph, University of Saskatchewan

EDWIN RALPH is a professor in the Department of Curriculum Studies in the College of Education at the University of Saskatchewan. His research and teaching interests lie in the areas of effective teaching and learning (and the mentorship of these processes) from the pre-K to adult levels – in education, training, government, business, and industry. EDWIN RALPH est professeur au département d’études de programmes du collège d’enseignement de l’Université de la Saskatchewan. Sa recherche et son enseignement portent sur la pédagogie et l’apprentissage efficaces (et le mentorat associé à ces processus) de la prématernelle à l’âge adulte dans les secteurs suivants : éducation, formation, gouvernement, affaires et industrie.

Keith Walker, University of Saskatchewan

KEITH WALKER is a Professor in the Department of Educational Administration in the College of Education at the University of Saskatchewan. His areas of research and teaching lie in leadership and policy studies. KEITH WALKER est professeur au département de l’administration scolaire du collège d’enseignement de l’Université de la Saskatchewan. Ses domaines d’intérêt en recherche et en enseignement ciblent les études du leadership et des politiques.

Randy Wimmer, University of Alberta

RANDYDY WIMMER is an Associate Professor in the Department of Policy Studies in the Faculty of Education at the University of Alberta. His research and teaching areas lie in the fields of educational policy studies and teacher education. RANDYDY WIMMER est professeur agrégé au département des études des politiques de la faculté d’éducation de l’Université de l’Alberta. Ses domaines d’intérêt en recherche et en enseignement portent sur les études des politiques éducatives et la formation des enseignants.

Downloads

Published

2008-10-12

How to Cite

Ralph, E. G., Walker, K., & Wimmer, R. (2008). THE CLINICAL / PRACTICUM EXPERIENCE IN PROFESSIONAL PREPARATION: PRELIMINARY FINDINGS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 43(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/682

Issue

Section

Articles