LA GESTION AXÉE SUR LES RÉSULTATS EN ÉDUCATION : ESQUISSE D’UN CADRE CONCEPTUEL ADAPTÉ AU DOMAINE SCOLAIRE
Keywords:
results-based management, school success, school, management, school performance, school resultsAbstract
De nombreux pays ont entrepris, depuis le début des années 1990, diverses politiques scolaires pour assurer un meilleur apprentissage des élèves. Dans le cas du Québec, il y a eu plusieurs réformes dont celle relative au partage des pouvoirs entre plusieurs paliers scolaires (comme le projet de loi n°180) et l’obligation de résultats imposée par le ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport. L’objectif principal de ces nouvelles pratiques de gestion consiste à concentrer les activités et les ressources sur les éléments essentiels en lien avec les missions poursuivies. Cet article propose les prémisses d’un cadre conceptuel intégré de la gestion axée sur les résultats en éducation en mettant en relief les dimensions clés dont une meilleure articulation contribuerait à améliorer les résultats scolaires. Il s’agit des dimensions environnementale, pédagogique et administrative de l’établissement.
RESULTS-BASED MANAGEMENT IN EDUCATION: OUTLINE OF A CONCEPTUAL FRAMEWORK ADAPTED TO THE FIELD OF EDUCATION
Many countries have undertaken various school policies since the beginning of the 1990s to ensure better student learning. In the case of Quebec, there have been several reforms, including that relating to the division of powers between several levels of education (such as The Bill/Law No. 180) and the obligation of results imposed by the ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport. The main objective of these new management practices is to focus on activities and resources on the essential elements related to the missions pursued. This article proposes the premises of an integrated conceptual framework for results-based management in education, highlighting the key dimensions of a better articulation would contribute to improving educational outcomes. These are the environmental, educational, and administrative dimensions of the institution.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca