REVENGE OF THE BETA BOYS: OPTING OUT AS AN EXERCISE IN MASCULINITY
Keywords:
underachievement, boys, high school, masculinities, student styles, identities, laddishness, gender, school rejectionAbstract
This study examines the factors influencing underachieving boys on a high-performing high school campus. Unlike the “laddishness” often seen in studies of underachievement among boys, the boys in this study were quiet, unobtrusive, and compliant within the classroom. Using qualitative interviews and observation conducted over a one-year period, the study showed the formation of student identities in response to the hegemonic masculinity of the “golden boy” portrayed by the popular boys on campus, which included high academic performance. The boys constructed an alternate masculinity, the Beta Boy, designed to demonstrate superior intellect through eschewing in-class work and homework but performing particularly well on tests.
LA REVANCHE DES HOMMES BÊTA: LE DÉSENGAGEMENT COMME EXPRESSION DE MASCULINITÉ
Ce projet de recherche étudie les facteurs ayant une influence sur des garçons sous-performant au sein du campus d’une école secondaire à rendement supérieur. Contrairement aux comportements immatures et tapageurs fréquemment observés dans le cadre d’études portant sur l’échec scolaire chez les garçons, les jeunes hommes de ce projet de recherche étaient silencieux, effacés et respectueux des règles de la classe. En se basant sur des entrevues qualitatives et des observations menées sur une période d’un an, les résultats de recherche montrent la formation d’identités étudiantes en réaction à la masculinité hégémonique du «golden boy», représenté par les garçons populaires du campus, incluant ceux réussissant sur le plan académique. Ces garçons ont élaboré une identité masculine alternative, les Beta Boy. Cette masculinité cherche à démontrer des capacités intellectuelles supérieures, en évitant tout travail scolaire en classe et à la maison, mais en réussissant particulièrement bien les évaluations.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca