FAMILY LITERACY AND CULTURAL IDENTITY: AN ETHNOGRAPHIC STUDY OF A FILIPINO FAMILY IN CANADA

Authors

  • Guofang Li University of Saskatchewan

Abstract

ABSTRACT This inquiry uses ethnographic methods to examine the relationship between literacy practices and the construction of cultural identity in a Filipino immigrant family in Canada. The study was conducted by a researcher who is herself an immigrant to Canada from Asia. The literate lives of the six people of the Holman family indicate that literacy is not just an individual construct, but a more complex concept that involves family relationships that are embedded in cultural identity. lndividual identity is expressed in the intersecting ways the six family members (a grandmother, two parents, and three children) relate to each other and is manifested through their individual literacy behaviors. The individuals do not share the same perspectives on their cultural identity. lnstead, significant diversity exists among the family members across the generations. By presenting a close-up picture of the intersecting relationships between the literacy practices and cultural identity in a typical immigrant family, this study opens gateways for educators to understand immigrant children and their families' literacy and way of lfe in Canada, and informs classroom practices that affirm learners' diverse backgrounds. RÉSUMÉ Cette recherche réalisée à l'aide de méthodes ethnographiques porte sur le lien qui existe entre les pratiques d'alphabétisation et l'acquisition d'une identité culturelle dans une famille d'immigrants philippins établis au Canada. L'auteur de l'étude, d'origine asiatique, a elle-même émigré au Canada. Le mode de vie alphabétisée des six membres de la famille Holman n'est pas une construction individuelle, mais un concept plus complexe qui fait intervenir les relations familiales inhérentes à l'identité culturelle. L'identité individuelle s'exprime dans le mode d'interaction des six membres de la famille, qui comprend la grand-mère, les deux parents et les trois enfants. Cette identité se manifeste dans les comportements individuels de littératie. Les membres de la famille ne partagent pas tous le même point de vue sur leur identité culturelle et d'importantes divergences existent entre les opinions des membres de différentes générations. En présentant une analyse détaillée de l'interaction des pratiques d'alphabétisation et de l'identité culturelle dans une famille d'immigrants type, cette étude permettra aux éducateurs de mieux comprendre les questions liées à l'alphabétisation et au mode de vie des enfants d'immigrants et des membres de leur famille et inspirera des pratiques pédagogiques fondées sur la diversité des horizons culturels des élèves

Author Biography

Guofang Li, University of Saskatchewan

GUOFANG LI is a Ph.D. candidate (ABD), in the Department of Curriculum Studies, College of Education, University of Saskatchewan. Herareas of interest include ESL education, family literacy, and language and literacy in cross-cultural contexts. GUOFANG LI est étudiant de doctorat (ABD) au Department of Curriculum Studies (College of Education) de l'Université de Saskatchewan. Ses domaines d'intérêtsont l'enseignement de l'anglais langue seconde, l'alphabétisation familiale et les langues et l'alphabétisation en milieu interculturel.

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Published

2000-01-01

How to Cite

Li, G. (2000). FAMILY LITERACY AND CULTURAL IDENTITY: AN ETHNOGRAPHIC STUDY OF A FILIPINO FAMILY IN CANADA. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 35(01). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8510

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