PRACTICE TEACHING IN CANADA'S INDEPENDENT SCHOOLS

Authors

  • Robert Nicholas Bérard Dalhousie University
  • H. Joseph Murphy Dalhousie University

Abstract

Recognizing the need to broaden our understandings of the nature of the process by which student teachers are inducted into the profession, several teacher educators have called upon researchers to give special attention to the varying contexts of student teaching. This study reports the experiences as supervisors of practice teaching of a unique group of educators, the headmasters and headmistresses of over 50 of Canada's private or independent schools. We analyze their responses and compare them with the experiences of the authors as teacher educators in Nova Scotia. We discuss the advantages and disadvantages associated with practice teaching in the traditional private school. RÉSUMÉ Reconnaissant la nécessité d'approfondir notre compréhension du processus selon lequel nous initions les stagiaires à la profession, plusieurs formateurs de maîtres ont invité les chercheurs en éducation de porter une attention toute particulière aux divers contextes de la formation pratique. Nous rapportons dans cette étude les expériences-dans leur rôle de surveillants de formation pratique d'un groupe spécial d'éducateurs-des directeurs et directrices de plus de 50 écoles privées ou indépendantes du Canada. Nous analysons leurs réponses et les comparons aux expériences des chercheurs conune formateurs de maîtres en Nouvelle-Écosse. Nous discutons des avantages et des désavantages associés à laformation pratique dans l'école privée traditionnelle.

Author Biographies

Robert Nicholas Bérard, Dalhousie University

Robert Nicholas Bérard is an associate professor and former coordinator of the Bacbelor of Education Programme at Dalhousie University. He has published work on the history and politics of education and is currently engaged in research on alternatives for Roman Catholic families whose religious convictions are not satisfied by public or separate schools. Robert Nicholas Bérard est professeur agrégé et ancien directeur du programme de formation des enseignants à l'École des sciences de l'éducation de l'Université Dalhousie. Il a publié plusieurs ouvrages sur l'histoire et les politiques de l'éducatioe et travaille actuellement sur une étude des alternatives pour familles catholiques dont les convictions religieuses ne sont pas satisfaites par l'enseignement laïc ou confessionnel.

H. Joseph Murphy, Dalhousie University

H. Joseph Murphy is an associate prof essor in the Scbool of Education at Dalhousie University. He is currently coordinator of the Bachelor of Education Programme and teaches classes in measurement and evaluation. His current research interests are in programme evaluation and professional education. H. Joseph Murphy est professeur agrégé à l'École des sciences de l'éducation de l'Université Dalhousie. Il occupe actuellement le poste de directeur du programme de formation des enseignants et donne des cours sur la mesure et l'évaluation en éducation. Ses recherches courantes portent sur l'évaluation des programmes et la formation des professionels.

Downloads

Published

1993-01-01

How to Cite

Bérard, R. N., & Murphy, H. J. (1993). PRACTICE TEACHING IN CANADA’S INDEPENDENT SCHOOLS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 28(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8073

Issue

Section

Articles