Viewpoint: PHILOSOPHY IN TEACHER EDUCATION: SOME PERSONAL REFLECTIONS

Authors

  • Jane O'Dea University of Lethbridge

Abstract

No longer content to remain at the margins of practice, philosophy of education has, in recent years, taken a new turn. It has come to see itself, at least in part, as a genre of applied philosophy, one very much concerned with developing students' awareness of the concrete ethical problems teachers and administrators face during their careers, and with increasing their ability to deal with these problems in a responsible, ethically informed manner. In concerning itself thus with practical issues, philosophy of education has entered a new and exciting phase, one that gives it a much more relevant and dynamic role in teacher education. The potential personal significance, for student teachers, of this new more practical approach is discussed. RÉSUMÉ Pas jamais content de rester à la périphérie, la philosophie de l'éducation a récemment pris une nouvelle direction. Elle se considère, de plus en plus, une catégorie de la philosophie appliquée - c'est à dire, ce que s'occupe de développer un compréhension des problèmes morals qui confrontent des enseignants et des directeurs d'écoles de nos jours. D'ailleurs, elle s'agit d'améliorer la capacité des étudiants de résoudre ces problèmes dans une manière morale et responsable. En embraçant des questions practiques, la philosophie de l'éducation d'aujourd'hui est plus pertinent à laformation des enseignants. On discute l'importance de ce nouvelle conception pour les stagiaires.

Author Biography

Jane O'Dea, University of Lethbridge

Jane O'Dea is an Assistant Professor in the Faculty of Education at the University of Lethbridge where she teaches philosophy of education. She is also a professional musician and has extensive experience as a music teacher in both elementary and secondary school, as well as in third-level institutions. Jane O'Dea est profeseur adjoint à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université de Lethbridge où elle enseigne la philosophie de l'éducation. Elle est également musicienne professionnelle et a une longue expérience de l'enseignement de la musique au niveau du primaire et du secondaire ainsi que dans des établissements tiers.

Downloads

Published

1992-01-01

How to Cite

O’Dea, J. (1992). Viewpoint: PHILOSOPHY IN TEACHER EDUCATION: SOME PERSONAL REFLECTIONS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 27(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8017

Issue

Section

Articles