FIELD-BASED PRESERVICE TEACHER EDUCATION: REFLECTIONS ON AN EXPERIMENT
Résumé
The article describes the experience of a team of Faculty of Education staff at the University of Toronto who have worked together for ten years to develop a field-based, preservice, elementary teacher-education program that aims to prepare reflective practitioners. The developmental experience is described from several points of view, planning by an instructional team, designing the practicum, developing program content, establishing relationships with the field, evaluating the work of candidates, and assessing the program. The concept of reflective practitioner (Schon, 1987) is outlined first and then is used to assist in focussing the discussion. The point of giving this account is to inform and perhaps assist others engaged in refining and improving preservice teacher education. RÉSUMÉ Cet article décrit l'expérience vécu par une équipe de professeurs de la faculté des sciences de l'éducation de l'Université de Toronto. Ces professeurs ont travaillé pendant dix ans à la mise sur pied d'un programme pratique de formation préalable des enseignants du primaire, afin de former des enseignants réfléchis. Ce travail de mise au point est décrit selon plusieurs points de vue: planification par une équipe d'enseignants, conception de stages pratiques,formulation des éléments du programme, établissement des liens avec le milieu, évaluation du travail des candidats et du programme. La notion d'enseignant réfléchi (Schon, 1987), décrite au début de l'article, sert de point de convergence au débat. Ce compte rendu vise à informer et peut être même à aider d'autres enseignants qui s'occupent de parfaire et d'améliorer les programmes de formation préalable des enseignants.Téléchargements
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