SCHOOL-BASED ASSESSMENT RESEARCH IN ISRAEL: CURRENT STATE AND FUTURE DIRECTIONS
Résumé
The major aim of the present paper is twofold: (1) to survey and evaluate the present "state of the art" in Israeli school-based assessment research; and (2) to delineate potential future directions, foreseeable developments, and needed research. The paper focuses primarily on the assessment of aptitude, achievement, and personality in the schools and highlights a number of key issues engaging the interests and concerns of the Israeli school psychology and measurement community (i.e., group differences in test performance; test bias and equity; and testing the selection policy in the schools). There is currently in Israel a paucity of well developed, soundly normed, and psychometrically validated (or adequately adapted) instruments available for assessment purposes - particularly in the area of noncognitive assessment. Furthermore, there is a need for the development of criterion-referenced measures in a variety of school subjects for student evaluation and achievement tracking purposes in both the Jewish and Arab sectors. This paper reveals the need for a major concerted effort to improve both the quantity as well as the quality of available school-based assessment instruments, procedures, and practices. RÉSUMÉ L'objectif principal de cet article est double: 1) sonder et évaluer la situation actuelle des recherches sur l'évaluation en milieu scolaire en Israel; et 2) délimiter les orientations futures, les développements prévisibles et les recherches nécessaires. L'article porte essentiellement sur l'évaluation des aptitudes, des résultats et du caractère dans les écoles et il fait ressortir un certain nombre de problèmes clés qui présentent de l'intérêt pour les psychologues scolaires israéliens (différences de groupe dans l'exécution des tests; partialité et équité des tests; et évaluation de la politique de sélection dans les écoles). On constate actuellement en Israil une pénurie d'instruments d'évaluation intelligemment conçus, aux assises solides et validés selon des moyens psychométriques, notamment dans le domaine de l'évaluation non cognitive. En outre, on constate le besoin d'établir des mesures à base de critères dans diverses 1I1Iltières enseignées à l'école pour évaluer les élèves et contrôler leurs résultats dans les communautés juive et arabe. Cet article fait ressortir le besoin d'un effort concerté pour améliorer la quantité et la qualité des instruments, des modalités et des pratiques d'évaluation en milieu scolaire.Téléchargements
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