ENSEIGNEMENTS DES DROITS DE LA PERSONNE ET JUGEMENT MORAL
Résumé
The objective of this research was to determine whether there is a correlation between the degree of moral judgment and the desirability of teaching human rights as set out in the Universal Declaration of the United Nations. Using the semi-structured interview method of moral dilemmas developped by Kohlberg as well as a questionnaire on knowledge and attitudes, the authors have questionned 42 French speaking teachers and administrators (CEGEP and University) and 28 whose mother tongue was English. The results show positive attitudes towards teaching human rights from respondents and in general, a conventional degree of moral judgment. RÉSUMÉ Le but de cette recherche était de vérifier s'il existe une corrélation entre le niveau de jugement moral et le degré de désirabilité de l'enseignement des Droits de l'Homme tels qu'énoncés par la déclaration Universelle de l'ONU. Utilisant la méthodologie de l'entrevue semi-structurée de dilemnes moraux élaborée par Kohlberg et un questionnaire de connaissances et d'attitudes, les auteurs ont interrogé 42 enseignants et administrateurs (Cegep et Université) de langue française et 28 de langue anglaise. Les résultats démonstrent des attitudes positives à l'égard de l'enseignement des Droits de l'Homme de la part des repondants et en général, un niveau de jugement moral conventionnel.Téléchargements
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