EDUCATIONAL HERESIES

Authors

  • J.D. Jefferis Bishop's University

Abstract

Members of the Canadian College of Teachers who heard last October the speech that follows may have told themselves, to explain their enjoyment, that here for once were plain truths plainly expressed. But Jefferis' plain truths or heresies, though they arouse instant and joyful recognition from deep within most of us, are not so plain that they stand out to the naked eye, in the landscapes of contemporary education, from the great drifts of not-very-volcanic linguistic fall-out in which they lie buried. Nor are they quite so plainly expressed. The language of his talk may be characterised by an apparent simplicity; but it is the simplicity of an elegance, and is pointed with a delicacy of timing, that is the hallmark of a classical scholarship humanely applied over the course of a life time. RÉSUMÉ Les membres du Collège canadien des enseignants qui ont assisté à cette conférence au mois d'octobre dernier se sont peut-être dits pour comprendre leur joie que pour une fois, on leur exposait la vérité sans fard. Mais, bien qu'elles suscitent au plus profond de nous-mêmes une reconnaissance joyeuse et spontanée, les vérités premières ou hérésies de Jefferis ne sont pas si premières qu'elles le semblent à première vue sur la scène de l'enseignement contemporain, au milieu des grands nuages de retombées linguistiques pas si volcaniques que cela où elles sont enfouies. Et elles ne sont pas exprimées si simplement que cela. La langue de Jefferis peut sembler simple à première vue, mais cette simplicité exprime une élégance (doublée d'une grande sensibilité) qui est le sceau d'une érudition classique qui n'en est pas à ses premières armes.

Author Biography

J.D. Jefferis, Bishop's University

J.D. Jefferis is an emeritus professor of Bishop's University where he was Professor of Education from 1944 to 1968. Educated at Christ's Hospital, in England, and subsequently at Bishop's, McGill, and the University of Toronto, he taught Classics at schools and universities in Ontario, becoming Professor of Classics at the University of Western Ontario before returning to Bishop's. His "current plans" (in February) were to re-read the first three books of Herodotus before Easter. J.D. Jefferis est professeur émérite de l'université Bishop où il a été professeur des sciences de l'éducation de 1944 à 1968. Après des études à Christ's Hospital à Londres et par la suite, à Bishop, à McGill et à l'université de Toronto, il a enseigné les humanités dans plusieurs écoles et universités de l'Ontario et est devenu professeur d'humanités à l'université de Western Ontario avant de revenir à l'université Bishop. Ses "plans actuels" (en février) sont de relire les trois premiers tomes d'Hérodote avant Pâques.

Downloads

Published

1984-04-01

How to Cite

Jefferis, J. (1984). EDUCATIONAL HERESIES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 19(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7558

Issue

Section

Articles