TRANSLATING AMERICA: ON TEACHING ENGLISH TO RUSSIAN JEWS
Abstract
This article touches at first on the experiences of a Canadian student, at university in New York, teaching English to recent Jewish immigrants from Russia. It was the sort of class, over forty years on, in which the irrepressible Hyman Kaplan had once won immortality in the pages of Leo Rosten's classic stories. But in this realistic and sensitive account, Goldie Morgentaler unobtrusively weaves in another theme than her students' problems with the language: we find ourselves led by sympathy into a sort of observation room, attending with her the often painful birth into a free society of adult men and women who have spent their lives in mental caves, assigned to them at the base of a mountainous, all-encompassing govemment. RÉSUMÉ Cet article traite pour commencer des expériences d'une étudiante canadienne faisant ses études à New York, et enseignant l'anglais à des immigrants juifs récemment arrivés d'URSS. Il s'agit du genre de cours qui, il y a plus de quarante ans, a valu à l'irrésistible Hyman Kaplan de devenir immortel dans les pages de Leo Rostan. Mais dans ce compte rendu réaliste et sensible, Goldie Morgentaler glisse discrètement un autre thème que les problèmes linguistiques de ses étudiants: nous sommes ainsi amenés dans une espèce de salle d'observation où nous assistons avec elle à la naissance souvent pénible, dans une société libre, d'hommes et de femmes adultes qui ont passé leur vie dans les cavernes psychiques qui leur avaient été assignées à la base d'un gouvernement montagneux et tout puissant.Downloads
Published
1984-01-01
How to Cite
Morgentaler, G. (1984). TRANSLATING AMERICA: ON TEACHING ENGLISH TO RUSSIAN JEWS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 19(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7541
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca