THE LONG AND THE BROAD VIEW: LITERATURE IN MODERN EDUCATION

Authors

  • Abbott Conway McGill University

Abstract

Whereas tradition is recognized to be the major factor that has determined the main lines of content of our present-day curriculum, that recognition is not generally welcomed. Indeed, the word traditional in education may be said to connote a certain unquestioning if not mindless acceptance of givens. We have reached the point where it comes as a surprise to learn that when an educational system was set up long in the murky past someone had really thought about it with great care, displaying a superior reasoning and understanding that may indeed be entitled to the long survival of its product, on merit rather than on seniority. Could Alfred the Great (he of the burnt scones) have heen right: by our own standards? Conway, admitting a vested interest as an Anglo-Saxonist, cunningly presents us with a translation into modern terms of the principles and the practical benefits outlined by scholars twelve centuries ago in justification of education, and particularly of the study of language through literature. RÉSUMÉ Même si l'on admet généralement que c'est la tradition qui a déterminé les grandes lignes de nos programmes scolaires actuels, on le fait avec mauvaise grâce. En effet, le terme traditionnel en éducation dénote une certaine inconditionnalité et une acceptation presque aveugle de ce qui est acquis. Nous allons même jusqu'à nous étonner d'apprendre qu'un système d'éducation qui a vu le jour il y a bien longtemps a été élaboré avec le plus grand soin par des experts dont l'excellent raisonnement et l'intelligence expliquent en grande partie la longue survivance de leur création. Se peut-il qu'Alfred Le Grand ait eu raison; selon nos normes? Conway qui ne cache pas son intérêt pour le sujet en sa qualité d'Anglosaxoniste, nous propose avec astuce une interprétation moderne des principes et des avantages pratiques préconisés par les érudits d'il y a douze siècles pour justifier l'éducation et surtout, l'étude du langage au travers de la littérature.

Author Biography

Abbott Conway, McGill University

Abbott Conway is a graduate of the Centre for Medieval Studies of the University of Toronto, and the author of The Vita Christi of Ludolph of Saxony and Late Medieval Devotion Centred on the Incarnation (Salzburg 1976). He teaches Anglo Saxon, Middle English, and Canadian Literature in the Department of English at McGili University. Abbott Conway est titulaire d'un diplôme du Centre d'études médiévales de l'université de Toronto et il est l'auteur de The Vita Christi of Ludolph of Saxony and Late Medieval Devotion Centered on the Incarnation (Salzburg 1976). Il enseigne l'anglo-saxon, le moyen anglais et la littérature canadienne au département d'anglais de l'université McGill.

Downloads

Published

1981-01-01

How to Cite

Conway, A. (1981). THE LONG AND THE BROAD VIEW: LITERATURE IN MODERN EDUCATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 16(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7376

Issue

Section

Articles