THE PRIVILEGED MOMENT: AN INTERVIEW WLTH LOUIS BELZILE

Authors

  • Martin O'Hara McGill University

Abstract

Louis Belzile is wholly artist; his teaching is spun from that vortex of activity. In the linguistic medium probably most suited to his topic and his role - the medium of conversation with an understanding companion - he begins from and returns to the fundamental posture of the teacher vis-à-vis the taught, especially the adolescent, gathering as he goes however an all-encompassing statement of life and purpose. For him what is of vital significance to development and growth is the supremacy of the "relationship subject-object." O'Haras sensitive interventions in an allusive stream of energetic talk prompt its continuities and its culmination, which is a moving return to the simplicities of truth in matter, and the worth of freedom. RÉSUMÉ Louis Belzile est un pur artiste: son enseignement est axé sur ce tourbillon d'activités. Avec le véhicule linguistique qui se prête sans doute le mieux à son sujet et à son rôle (la conversation avec un ami compréhensif), il part de la position fondamentale de l'enseignement vis-à-vis de l'enseigné, notamment l'adolescent, rassemblant en cours de route tout un ensemble d'énoncés sur la vie et son but. A son avis, ce qui importe au développement et à la croissance de l'être, c'est la suprémacie du "rapport sujet-objet." Les remorques de O'Hara, à la fois empreintes de sensibilité et de dynamisme, incitent à un retour aux simplicités de la vérité dans la motière et de la valeur de la liberté.

Author Biography

Martin O'Hara, McGill University

Martin O'Hara is an Associate Professor in the Department of Education in English at McGill University, of which he is a former Chairman. For many years a Director of the Thomas More Institute, he has an extensive knowledge of artistic circles in Montreal upon which he draws in many educational contexts. He is currently President of the Canadian Council of Teachers of English. Martin O'Hara est professeur agrégé au département d'enseignement de l'anglais de l'université McGill, dont il a déjà été directeur. Directeur de l'Institut Thomas More pendant de nombreuses années, il connait fort bien les cercles artistiques de Montréal auxquels il fait souvent appel. Il est actuellement président du Canadian Council of Teachers of English.

Downloads

Published

1980-09-01

How to Cite

O’Hara, M. (1980). THE PRIVILEGED MOMENT: AN INTERVIEW WLTH LOUIS BELZILE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 15(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7343

Issue

Section

Articles