L’ACCOMPAGNEMENT SOUS TENSIONS : LA MÉDIATION DES POLITIQUES CURRICULAIRES PAR LES CONSEILLERS PÉDAGOGIQUES

Authors

Keywords:

Curricular policies, mediation, educational consultants, school boards, Quebec

Abstract

Cet article porte sur le rôle des conseillers pédagogiques dans la mise en œuvre des politiques curriculaires (enseignement secondaire) au Québec. À partir d’une enquête réalisée dans deux commissions scolaires (11 entrevues semi-dirigées), nous montrons que ces acteurs, négligés par la recherche, ne sont pas les relais neutres des textes officiels mais qu’ils opèrent un travail de médiation tributaire de leurs croyances et valeurs mais également d’ajustements stratégiques et pragmatiques. Cette médiation vise notamment à amortir les effets de « teaching to the test » induits par les évaluations ministérielles. Cependant leur marge de manœuvre reste limitée et les tensions inhérentes à leur travail d’accompagnement sont exacerbées par les évolutions curriculaires de la dernière décennie.

PROVIDING SUPPORT UNDER STRAIN: THE MEDIATION OF CURRICULAR POLICIES BY EDUCATIONAL CONSULTANTS

This article deals with the role of educational consultants in the implementation of curricular policies (secondary education) in Quebec. Based on fieldwork conducted in two school boards (11 semi-directed interviews), we show that these actors, neglected by research, are not neutral relays of official texts. They carry out mediation work that depends on their beliefs and values but also on strategic and pragmatic adjustments. This mediation aims in particular at mitigating the teaching-to-the-test effects induced by ministerial evaluations. However, their room for manoeuvre remains limited and the tensions inherent in their support work are exacerbated by the curricular changes of the last decade.

Author Biography

Cécile Mathou, Université Catholique de Louvain


CÉCILE MATHOU is a post-doctoral fellow at UCLouvain, Belgium. Her research focuses on curricular transformations in primary and secondary education, and more recently on teachers’ careers.

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Published

2021-02-08

How to Cite

Mathou, C. (2021). L’ACCOMPAGNEMENT SOUS TENSIONS : LA MÉDIATION DES POLITIQUES CURRICULAIRES PAR LES CONSEILLERS PÉDAGOGIQUES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 55(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9698

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