DE LA FABRICATION DE L’EXCLUSION SCOLAIRE EN MILIEU DÉFAVORISÉ ET MULTIETHNIQUE

Authors

  • Marjorie Vidal Université de Sherbrooke

Keywords:

exclusion, inclusion, social capital, school practices, school form

Abstract

Cet article a pour objectif de comprendre la fabrication de l’exclusion scolaire, à travers l’étude du capital social organisationnel. Il repose sur une étude de cas ethnographique qui s’est déroulée dans une école secondaire en milieu défavorisé et multiethnique de Montréal. Le recours à la « forme scolaire » a permis de révéler comment certaines pratiques qui relèvent de la promotion d’un parcours d’excellence, ou encore de la centration sur la culture scolaire, constituent des obstacles à la véritable inclusion, en perpétuant une norme qui contribue à exclure les élèves en situation de vulnérabilité.

THE MAKING OF SCHOOL EXCLUSION IN A POOR AND MULTIETHNIC SETTING

This article aims to understand the making of school exclusion by studying organizational social capital. It is based on an ethnographic case study that took place in a secondary school in a poor and multiethnic area in Montreal. The use of « school form » revealed how some practices that promote academic excellence and focus on school culture can create obstacles to inclusion, by re- producing a norm that contributes to exclude students in vulnerable situations.

Author Biography

Marjorie Vidal, Université de Sherbrooke

MARJORIE VIDAL est stagiaire postdoctorale au département d’éducation et forma- tion spécialisées de l’Université du Québec à Montréal (UQAM). Elle détient un doctorat en administration et fondements de l’éducation (Université de Montréal) et a réalisé un postdoctorat (Actions concertées — FRQSC) avec le Centre d’études et de recherches sur les transitions et l’apprentissage (CÉRTA), dans le département d’orientation de l’Université de Sherbrooke. L’inclusion scolaire et sociale est au cœur des thématiques qui l’intéressent. Son cheminement l’a conduite à s’intéresser à l’étude de cas ethnographique pour son apport à l’approche d’intervention sociale. vidal.marjorie@uqam.ca

MARJORIE VIDAL is a postdoctoral fellow in the department of education and special training at Université du Québec à Montréal (UQAM). She holds a doctorate in administration and foundations of education (Université de Montréal) and received a postdoctoral fellowship (Actions concertées — FRQSC) to work with the Centre d’études et de recherches sur les transitions et l’apprentissage (CÉRTA), in the department of vocational education and training at Université de Sherbrooke. Inclusive education and social inclusion are at the center of her main fields of interest. Her career path led her to focus on ethnographic case study for its contribution to social intervention. vidal.marjorie@uqam.ca

Published

2019-10-27

How to Cite

Vidal, M. (2019). DE LA FABRICATION DE L’EXCLUSION SCOLAIRE EN MILIEU DÉFAVORISÉ ET MULTIETHNIQUE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 54(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9608

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Special Issue - Articles