L’EXCLUSION PONCTUELLE DE COURS DANS L’ENSEIGNEMENT SECONDAIRE FRANÇAIS : LES EFFETS D’UNE PRATIQUE PUNITIVE BANALISÉE

Authors

  • Julien Garric Aix Marseille Université

Keywords:

classroom exclusion, school deviance, school dropout, inclusive education, priority education, labelling process, school punishment

Abstract

L’exclusion ponctuelle de cours est, dans l’enseignement secondaire français, une routine de la gestion des problèmes de discipline qui contribuerait au décrochage scolaire. Cet article décrit les pratiques enseignantes consistant à renvoyer des élèves de classe et leur prise en charge par les services de vie scolaire dans trois collèges de l’éducation prioritaire. Il s’appuie sur des entretiens menés avec les personnels de ces établissements, sur des observations de cours et d’espaces de vie scolaire. Les résultats dévoilent la participation de cette pratique à la construction de la carrière de déviant des élèves. Au regard de ce processus favorisant le décrochage, les pratiques d’une éducation inclusive sont discutées, en particulier dans une perspective de formation initiale des enseignants.

CLASSROOM EXCLUSION IN FRENCH SECONDARY EDUCATION: THE EFFECTS OF A BANALIZED PUNITIVE PRACTICE

In French secondary education, classroom exclusion is a routine treatment of disciplinary problems which contributes to school dropout. This article looks at the teaching practice of excluding students from class and their charge through school life services in three priority education middle-schools. It is based on interviews with the stakeholders of these institutions and on classroom and school life observations. The results reveal that this practice contributes to the construction of deviant careers for students. In light of this process that encourages student drop out, inclusive educational practices are discussed, especially regarding initial teacher training.

Author Biography

Julien Garric, Aix Marseille Université

JULIEN GARRIC est doctorant à Aix-Marseille Université (AMU) en sciences de l’éducation, associé au laboratoire ADEF (apprentissage, didactique, évaluation, formation). Il est enseignant à l’INSPE (institut national supérieur du professorat et de l’éducation) d’AMU pour les futurs enseignants et conseillers principaux d’éducation. Ses recherches portent sur l’éducation prioritaire, les punitions scolaires et l’éducation inclusive. julien.garric@univ-amu.fr

JULIEN GARRIC is a doctoral student in educational studies at the Aix-Marseille Université (AMU) and is associated with the laboratory ADEF (learning, didactic, evaluation, training). He teaches at the AMU INSPE (national higher institute of teaching and education) for future teachers and guidance counselors. His research focuses on priority education, school punishment, and inclusive education. julien.garric@univ-amu.fr

Published

2019-10-27

How to Cite

Garric, J. (2019). L’EXCLUSION PONCTUELLE DE COURS DANS L’ENSEIGNEMENT SECONDAIRE FRANÇAIS : LES EFFETS D’UNE PRATIQUE PUNITIVE BANALISÉE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 54(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9581

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Special Issue - Articles