ENJEUX DE COLLABORATION ENTOURANT LE PLAN D’ENSEIGNEMENT INDIVIDUALISÉ. ENTRE PROCESSUS D’INCLUSION ET D’EXCLUSION

Authors

  • Nathalie Bélanger Université d’Ottawa
  • Joannie St-Pierre Université d’Ottawa

Keywords:

individualized education plans, process, inclusion, exclusion, equity, roles, school, families

Abstract

Les rôles des acteurs engagés dans la préparation et l’implantation de plans d’enseignement individualisé sont examinés. Ces plans sont considérés en tant que dispositifs qui organisent des rapports sociaux entre les acteurs scolaires et communautaires. Une revue de la littérature menée à partir de moteurs de recherche et de critères précis permet de discuter des rôles des acteurs et de leur collaboration en lien aux orientations inclusives plus récemment adoptées et des possibles effets d’exclusion. 

CHALLENGES FOR COLLABORATION THROUGH THE INDIVIDUALIZED EDUCATION PLAN: BETWEEN THE INCLUSION AND EXCLUSION PROCESS 

This article examines the roles of actors engaged in the preparation and implementation of individualized education plans (IEP), which are considered as devices that organize the social relationships between community and school actors. A literature review conducted using search engines and based on precise criteria allows for a discussion on the roles of these actors and their collaboration with regards to recently developed directions in inclusion and the possible effects of exclusion.

Author Biographies

Nathalie Bélanger, Université d’Ottawa

NATHALIE BÉLANGER est professeure titulaire à la Faculté d’éducation de l’Université d’Ottawa et en charge d’une chaire de recherche sur l’éducation et la francophonie. Ses intérêts de recherche portent sur les processus d’inclusion/exclusion que vivent les jeunes et les familles, les études sur les minorités et la francophonie. nbelange@ uottawa.ca 

NATHALIE BÉLANGER is a full professor in the Faculty of Education at the University of Ottawa. She is also University Chair of Education & Francophonie. Her research interests are on the issues of inclusion / exclusion experienced by children and youth and their families, and include minority and francophone studies as well. nbelange@uottawa.ca

Joannie St-Pierre, Université d’Ottawa

JOANNIE ST-PIERRE est diplômée de l’UQAM en enseignement. Elle a ensuite travaillé en Colombie-Britannique, en Alberta, aux Territoires du Nord-Ouest, en Allemagne puis au Honduras avant de revenir enseigner à la Commission scolaire des Portages-de-l’Outaouais au Québec. Elle a complété une thèse de maîtrise en éducation à l’université d’Ottawa et rédige actuellement une thèse de doctorat sur le thème des incidents en gestion de classe sous la direction du professeur titulaire Raymond Leblanc. Elle est aussi assistante de recherche à la Faculté d’éducation de l’université d’Ottawa. jstpi085@uottawa.ca

JOANNIE ST-PIERRE holds a teaching degree from l’Université du Québec à Montréal. She has taught in British Columbia, Alberta, the Northwest Territories, Germany, and Honduras, and is now teaching in the Province of Québec, at the Portages de l’Outaouais School Board. She completed a Masters of Education thesis at the University of Ottawa and is currently writing her doctoral thesis focused on incidents during class management under the direction of Professor Raymond Leblanc. In addition, she is a research assistant to the Faculty of Education at the University of Ottawa. jstpi085@uottawa.ca

Published

2019-10-27

How to Cite

Bélanger, N., & St-Pierre, J. (2019). ENJEUX DE COLLABORATION ENTOURANT LE PLAN D’ENSEIGNEMENT INDIVIDUALISÉ. ENTRE PROCESSUS D’INCLUSION ET D’EXCLUSION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 54(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9578

Issue

Section

Special Issue - Articles