LE PROCESSUS D’EXCLUSION / INCLUSION DES ENFANTS EN SITUATION DE HANDICAP À L’ÉCOLE

Authors

  • Olivier Kheroufi-Andriot Université de Lille

Keywords:

inclusive education, exclusion, negotiation, subversion, hidden dimensions of activity, collective work

Abstract

Le paradigme inclusif promeut une manière qualitative d’inclure les enfants en situation de handicap à l’école et le rôle de l’environnement scolaire devient déterminant. Des acteurs scolaires et non scolaires, dans une situation d’inclusion, peuvent choisir de travailler ensemble et de mettre en œuvre un processus d’exclusion provisoire du milieu scolaire ordinaire en retravaillant collectivement la norme inclusive. Ce processus « d’exclusion / inclusion » relève d’un processus subversif, négocié et créateur. L’interactionnisme sym- bolique, l’analyse pluridisciplinaire des situations de travail et la clinique de l’activité sont mobilisés pour analyser ce processus. Cette recherche qualitative prend appui sur des observations, des entretiens, et une collecte de documents institutionnels et professionnels, réalisés au cours d’une démarche d’enquête socioanthropologique.

THE EXCLUSION / INCLUSION PROCESS OF CHILDREN WITH DISABILITIES AT SCHOOL

The paradigm of inclusion promotes a qualitative way of including children with disabilities in school, and the role of the school environment becomes crucial. School and non-school actors, in a context of inclusion, can choose to work together and implement a process of temporary exclusion from the ordinary school environment by collectively reworking the inclusive norm. This “exclusion / inclusion” process is a subversive, negotiated, and creative process. The symbolic interactionism, the multidisciplinary analysis of the work situa- tions, and the activity clinic are mobilized to analyze this process. This qualitative research is based on observations, interviews, and a collection of institutional and professional documents produced during a socio-anthropological survey.

Author Biography

Olivier Kheroufi-Andriot, Université de Lille

OLIVIER KHEROUFI-ANDRIOT est doctorant en sciences de l’éducation et de la formation à l’Université de Lille, membre du Centre interuniversitaire CIREL (équipe Proféor). Il analyse l’inclusion scolaire dans le système éducatif français du point de vue de l’activité des acteurs au niveau microsystémique de la classe et de l’établissement scolaire. Il est également enseignant-formateur à l’École supérieure du professorat et de l’éducation Lille Nord-de-France dans laquelle il intervient principalement au niveau de la formation initiale des enseignants du premier degré de l’enseignement français. olivier.kheroufiandriot.etu@univ-lille.fr

OLIVIER KHEROUFI-ANDRIOT is a doctoral student in education and training at the Université de Lille and a member of the CIREL interuniversity center (Proféor team). He analyzes school inclusion in the French education system from the point of view of the activity of the actors at the microsystemic level of the class and the school. He is also a teacher-trainer at the l’École supérieure du professorat et de l’éducation Lille Nord-de-France (Lille Nord-de-France Higher School of Teaching and Education), where he is mainly involved in the initial training of primary school teachers in the French education system. olivier.kheroufiandriot.etu@univ-lille.fr

Published

2019-10-27

How to Cite

Kheroufi-Andriot, O. (2019). LE PROCESSUS D’EXCLUSION / INCLUSION DES ENFANTS EN SITUATION DE HANDICAP À L’ÉCOLE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 54(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9571

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Special Issue - Articles