MEXICO’S TELESECUNDARIA PROGRAM AND EQUITABLE ACCESS TO RESOURCES

Authors

  • Dana Craig York University
  • Jose Etcheverry York University
  • Stefan Ferris York University

Keywords:

Telesecundaria, quality education, distance education, renewable resources, equitable access to information

Abstract

This Note provides an analysis of Mexico’s Telesecundaria program within the context of Mexico’s new education reform framework offering a succinct background of the project, as well as key policy lessons that can be useful for other jurisdictions interested in the development of distance education programs. This Note uses a literature and data analysis review approach, as well as qualitative analysis of interview data collected recently in Mexico by the authors. The Note positions pedagogical approaches to distance education within the context of developments in communication, internet access and renewable energy technologies, as well as within the challenges of the digital divide as means of powering digital access to information and education to remote, rural and marginalized communities.

LE PROGRAMME TELESECUNDARIA AU MEXIQUE ET L’ACCÈS ÉQUITABLE AUX RESSOURCES 

Dans cette note du terrain, les auteurs effectuent une analyse du programme mexicain Telesecundaria dans le contexte du nouveau cadre de la réforme en éducation au Mexique. Ils présentent un bref aperçu du projet, ainsi que les leçons-clés qui pourraient s’avérer utiles en termes de politiques dans d’autres juridictions intéressées par le développement de programmes de formation à distance. Cette note est basée sur une approche de revue de la littérature et d’analyse des données. Elle s’appuie également sur l’analyse qualitative de données recueillies lors d’entrevues réalisées par les auteurs au Mexique. Cette note situe les approches pédagogiques en éducation à distance dans le contexte de développement des communications, d’accès à Internet et de technologies des énergies renouvelables. Elle les positionne aussi en fonction des défis engendrés par la fracture numérique comme moyen d’améliorer l’accès numérique à l’information et l’éducation des communautés éloignées, rurales et marginalisées.

Author Biographies

Dana Craig, York University

DANA CRAIG is the Environmental Studies liaison librarian at York University. She is interested in access to information as a human rights issue. She teaches Information Literacy classes and promotes responsible publishing in the academia. She is also interested in embedding critical research skills into the curriculum. dcraig@yorku.ca

DANA CRAIG est bibliothécaire de liaison en études de l’environnement à l’Université York. Elle s’intéresse à l’accès à l’information comme question de droit humain. Elle enseigne des cours en Information Literacy et encourage la publication responsable dans le milieu universitaire. De plus, elle s’intéresse à l’intégration de compétences critiques en recherche au sein du programme. dcraig@yorku.ca

Jose Etcheverry, York University

JOSE ETCHEVERRY is an associate professor at York University and the Co-Chair of Sustainable Energy Initiative (SEI) and Business and Environment Coordinator. His work is focused on developing practical policy solutions to climate change through collaborative efforts. He is particularly interested in strategies to develop all renewable energy sources to their full potential and in finding new ways to communicate effectively about solutions to climate change and energy problems. rejose@123mail.org

JOSE ETCHEVERRY est professeur agrégé à l’Université York où il co-préside la Sustainable Energy Initiative (SEI) et est Business and Environment Coordinator. Ses travaux portent sur le développement par des efforts collaboratifs de politiques et solutions pratiques en changement climatique. Il s’intéresse particulièrement aux stratégies de développement de sources d’énergies renouvelables à leur plein potentiel et à la recherche de nouvelles manières de communiquer efficacement les solutions relatives au changement climatique et aux problèmes énergétiques. rejose@123mail.org


Stefan Ferris, York University

STEFAN FERRIS is a recent graduate in the Master’s degree program in Environmental Studies at York University. He is interested in advancing climate change solutions, sustainable development, and social justice in the global south. His research focuses on analyzing and improving public policies, strategies, and international collaboration initiatives that aim to promote the adoption of renewable energy technologies, discourage the use of fossil fuels, and/or foster energy efficiency and conservation. stefan.ferris@gmail.com

STEFAN FERRIS a récemment reçu son diplôme de maîtrise en études environnementales à l’Université York. Il s’intéresse à la promotion de solutions en changement climatique, en développement durable et en justice sociale dans les pays de l’hémisphère sud. Ses recherches portent sur l’analyse et l’amélioration des politiques et stratégies publiques. Il s’intéresse également aux initiatives de collaboration internationale visant à promouvoir l’adoption de technologies énergétiques renouvelables, à décourager l’utilisation d’énergies fossiles et/ou favoriser l’efficacité et la conservation énergétique. stefan.ferris@gmail.com

Downloads

Published

2016-08-09

How to Cite

Craig, D., Etcheverry, J., & Ferris, S. (2016). MEXICO’S TELESECUNDARIA PROGRAM AND EQUITABLE ACCESS TO RESOURCES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 51(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9218

Issue

Section

Notes from the Field