COMPLEXITÉ ET DÉFIS ASSOCIÉS AUX RÔLES DE CONSEILLER PÉDAGOGIQUE

Authors

  • Claire Duchesne Université d'Ottawa

Keywords:

pedagogical advisors , professional roles , challenges , francophone school board in Ontario

Abstract

Les conseillers pédagogiques des conseils et commissions scolaires accomplissent leur mission à travers une diversité de rôles professionnels. À partir d’une recension d’écrits et des témoignages de 11 conseillers pédagogiques oeuvrant dans un conseil scolaire francophone de l’Ontario, huit rôles ont été mis en lumière. Par ailleurs, les défis rencontrés par les participants dans l’exercice de chacun de ces rôles ont été explicités lors d’entretiens de recherche. Les enjeux particuliers associés notamment aux rôles d’agent de changement, de praticien réflexif et de gestionnaire feront l’objet de la discussion. 

COMPLEXITIES AND CHALLENGES ASSOCIATED WITH THE ROLE OF PEDAGOGICAL ADVISOR 

Pedagogical advisors working at the school board level accomplish their mission by taking on a diversity of professional roles. A literature review and testimonials from 11 pedagogical advisors working for a francophone school board in Ontario highlight eight professional roles. The challenges faced by the participants while exercising each of these roles were further elaborated in research interviews. Specific issues associated to the roles of change agent, reflexive practitioner, and manager are further discussed.

Author Biography

Claire Duchesne, Université d'Ottawa

CLAIRE DUCHESNE est professeure agrégée à la Faculté d’éducation de l’Université d’Ottawa. Ses intérêts de recherche portent sur les questions associées à la formation, à l’apprentissage et au développement des adultes, à la formation initiale et continue des enseignants ainsi qu’à l’insertion professionnelle des nouveaux enseignants issus de l’immigration.  claire.duchesne@uottawa.ca

CLAIRE DUCHESNE is an Associate Professor in the Faculty of Education at Ottawa University. Her research interests focus on adult training, learning, and development, on initial and continuing teacher training, as well as on the professional integration of new teachers from immigrant backgrounds.  claire.duchesne@uottawa.ca

Published

2016-08-09

How to Cite

Duchesne, C. (2016). COMPLEXITÉ ET DÉFIS ASSOCIÉS AUX RÔLES DE CONSEILLER PÉDAGOGIQUE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 51(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9181

Issue

Section

Articles