INTERVENING IN INFORMAL LEARNING: ACTIVITY THEORY AS TEACHING TOOL

Authors

  • Susan L Carter University of Toronto

Keywords:

activity theory, grievance process, union education, adult education, social movement learning theory, informal learning, union pedagogy

Abstract

In this article, I argue that a concentrated focus on everyday informal learning about unions is critical not only to re-thinking union education programs, but to the overall project of union renewal. The article offers, by way of example, an inquiry into the grievance system as a routine (and central) union practice and a key site of informal learning. This inquiry is directed by cultural historical activity theory (CHAT) which provides method, tools, and theoretical building blocks for better understanding everyday learning. In addition, I argue, CHAT presents a powerful pedagogical tool for educators, leaders, and activists who are concerned with the challenge of intervening critically and strategically into everyday learning and everyday practices of unions and their members.

INTERVENIR AU COEUR DES APPRENTISSAGES INFORMELS: LA THÉORIE DE L’ACTIVITÉ COMME OUTIL DE FORMATION

Dans cet article, j’affirme qu’accorder une attention particulière aux apprentissages informels réalisés au quotidien au sujet des associations syndicales est essentiel non seulement en ce qui a trait à la refonte des programmes de formation syndicale, mais aussi dans une perspective globale de revitalisation syndicale. Afin d’illustrer ce principe, l’article propose une incursion au sein du système de traitement des griefs en tant que pratique routinière (et centrale) et comme lieu propice aux apprentissages informels. Cet examen est effectué à l’aide de la théorie de l’activité culturelle et historique, théorie qui offre une méthode, des outils et des assises théoriques permettant une meilleure compréhension des apprentissages quotidiens. De plus, je soutiens que la théorie de l’activité, influencée par les contextes culturel et historique, constitue un outil pédagogique puissant pour les formateurs, les porte-paroles et les activistes vivant le défi d’intervenir de manière critique et stratégique dans les apprentissages et les pratiques de tous les jours des organisations syndicales et de leurs membres.

Author Biography

Susan L Carter, University of Toronto

SUE CARTER is a labour educator on staff with Unifor. She is currently pursuing her phD at OISE, University of Toronto in the Sociology of Equity Studies in Education and is actively involved in the Centre for Studies in Education and Work. Her research focuses on identity, gender and emotion in informal workplace learning and social movement learning.

Downloads

Published

2013-12-19

How to Cite

Carter, S. L. (2013). INTERVENING IN INFORMAL LEARNING: ACTIVITY THEORY AS TEACHING TOOL. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 48(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8988

Issue

Section

Articles