PATHWAYS TO UNDERSTANDING: "WÂHKÔHTOWIN" AS A RESEARCH METHODOLOGY

Authors

  • Kathleen O'Reilly-Scanlon University of Regina
  • Christine Crowe First Nations University of Canada
  • Angelina Weenie First Nations University of Canada

Abstract

ABSTRACT. "Wâhkôhtowin," a Cree word meaning kinship or the state of being related, is a fundamental concept for understanding Indigenous culture and traditional beliefs (Ermine 2001). This article describes how three researchers in western Canada incorporated this concept into a research project that compared Indigenous and non-Indigenous students' memories of learning to read and write. It is argued that this concept can be used as one way of incorporating Indigenous ways ofknowing within cross-cultural academic discourses and methodologies. PISTES DE COMPRÉHENSION: MÉTHODOLOGIE DE RECHERCHE « WÂHKÔHTOWIN » RÉSUMÉ. Le mot cri «Wâhkôhtowin» signifiant parenté ou lien est un concept fondamental pour la compréhension de la culture autochtone et de ses croyances traditionnelles (Ermine 2001). Cet article décrit la façon dont trois chercheurs de l'Ouest canadien ont intégré ce concept dans un projet de recherche établissant une comparaison entre le rôle joué par la mémoire dans l'apprentissage de la lecture et de l'écriture chez les étudiants autochtones et non autochtones. Selon les auteurs, ce concept peut servir à intégrer des méthodes d'apprentissage autochtones dans les discours et méthodologies éducatifs interculturels.

Author Biographies

Kathleen O'Reilly-Scanlon, University of Regina

KATHLEEN O'REILLY-SCANLON, Chair of language Arts, teaches undergraduate and graduate courses in language arts. literacy and curriculum at the Faculty of Education, University of Regina, in western Canada. She is non-Aboriginal. Her research interests are primarily in the area of literacy and teacher education, with an emphasis on memory work, self-study, and Indigenous education and research methodologies. KATHLEEN O'REILLY-SCANLON, directrice du département des arts du langage, enseigne les arts du langage, l'alphabétisation et les programmes scolaires aux premier et second cycles de la faculté d'enseignement de l'Université de Régina, dans l'Ouest canadien. Ses intérêts de recherche portent principalement sur l'alphabétisation et sur la formation des maîtres, plus précisément sur le travail de la mémoire, l'apprentissage autodidacte ainsi que sur l'enseignement autochtone et les méthodologies de recherche.

Christine Crowe, First Nations University of Canada

CHRISTINE CROWE, is a non-Aboriginal Instructor and Development Officer at the First Nations University of Canada. She teaches and researches in the area of Canadian and Australian Aboriginal autobiographical narratives and theories. She also works in the area of Aboriginal student retention and factors affecting first-year Aboriginal student success. CHRISTINE CROWE, est formatrice et agente de développement à la First Nations University of Canada. Elle explore le domaine des exposés et théories autobiographiques autochtones canadiens et australiens, matière qu'elle enseigne également. Elle étudie aussi le sujet de la rétention des étudiants autochtones et des facteurs influant sur la réussite des étudiants autochtones en première année d'études.

Angelina Weenie, First Nations University of Canada

ANGELINA WEENIE is the Head of Indian Education at the First Nations University of Canada. She is a Cree woman from Sweetgrass First Nations. Her interests are in developing and enhancing First Nations language and culture programming. She has been involved in Aboriginal Early Childhood evaluation projects. ANGELINA WEENIE est directrice des études indiennes à la First Nations University of Canada. C'est une femme crie de la première nation Sweetgrass. Elle s'intéresse au développement et à l'amélioration des programmes linguistiques et culturels des Premières nations. De plus, elle a participé à des projets d'évaluation de la petite enfance autochtone.

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Published

2004-01-01

How to Cite

O’Reilly-Scanlon, K., Crowe, C., & Weenie, A. (2004). PATHWAYS TO UNDERSTANDING: "WÂHKÔHTOWIN" AS A RESEARCH METHODOLOGY. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 39(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8727

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