LES PARENTS ET LA MICROINFORMATIQUE SCOLAIRE

Authors

  • Avigdor Farine Université de Montréal
  • Christophe Hopper Université de Montréal

Abstract

The authors conducted a survey of parents' opinions concerning computer use in Quebec schools. The analysis of 4399 completed questionnaires, from both French and English-speaking school committee members, reveals trends in parents' expectations, fears, and perceptions of their role in the use of computers in education. The authors compare the parents' point of view to the "official" point of view as expressed by education officials and opinion leaders. In conclusion, the authors suggest certain measures which may address parental concerns. RÉSUMÉ Les auteurs ont procédé à un sondage des opinions des parents au sujet de l'usage des ordinateurs dans les écoles québécoises. L'analyse de 4 399 questionnaires remplis par des membres de comités scolaires anglophones et francophones, fait apparaître des tendances au niveau des attentes, des craintes et des perceptions des parents quant à leur rôle dans l'utilisation des ordinateurs à l'école. Les auteurs comparent le point de vue des parents au point de vue "officiel" tel qu'exprimé par les porte-parole et les chefs de file des milieux enseignants. En conclusion, les auteurs proposent certaines mesures susceptibles de répondre aux préoccupations des parents.

Author Biographies

Avigdor Farine, Université de Montréal

Avigdor Farine est professeur en administration scolaire à la Faculté des sciences de l'éducation, Université de Montréal. Ses derniers intérêts portent sur l'administration des applications pédagogiques de l'ordinateur (les APO). Avigdor Farine is Professor of Educational Administration at the Faculty of Education, University of Montreal. Among other interests, he is concerned with administration of computer applications in the school system.

Christophe Hopper, Université de Montréal

Christophe Hopper, professeur agrégé au Département de didactique de l'Université de Montréal, se spécialise en pédagogie du français comme langue maternelle. Auteur du Scripteur, logiciel de traitement de texte éducatif, il se préoccupe des APO dans le domaine du français écrit. Christophe Hopper is an associate professor in the Département de didactique, Université de Montréal, specializing in language arts. He is the author of Le Scripteur, an educational word-processing package, and is especially interested in computer applications in language arts.

Downloads

Published

1988-04-01

How to Cite

Farine, A., & Hopper, C. (1988). LES PARENTS ET LA MICROINFORMATIQUE SCOLAIRE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 23(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7809

Issue

Section

Articles