LES COMPOSANTES DE L'ENTRAÎNEMENT À L'IMPROVISATION ACTIVES DANS LA GESTION DES IMPRÉVUS EN SALLE DE CLASSE DU NIVEAU SECONDAIRE
Keywords:
Gestion de classe, gestion des imprévus, improvisation, vigilance, rapidité d’exécution, enseignement au secondaire, formation à l’enseignement.Abstract
RÉSUMÉ. La gestion de classe est l’une des principales difficultés éprouvées par les enseignantes et enseignants novices. Cependant, avec le temps, ils développent une certaine assurance devant les imprévus, notamment en raison de leur capacité à improviser. La présente étude vise à identifier certaines composantes de l’entraînement à l’improvisation actives dans la gestion des imprévus en classe du secondaire. Les résultats montrent qu’un tel entraînement peut développer la vigilance et la rapidité d’exécution devant une situation non planifiée. COMPONENTS OF IMPROVISATION TRAINING IN THE MANAGEMENT OF UNEXPECTED EVENTS IN THE HIGH SCHOOL CLASSROOM ABSTRACT. Class management is one of the major difficulties that face inexperienced teachers. However, with time, they develop confidence towards unexpected events, in part because of their capacity to improvise. The study presented aims at identifying some components of an improvisation training active in the management of unexpected events in high-school level classroom. Results show that this kind of training can develop watchfulness and swiftness of action in the face of unplanned situations.Downloads
Published
2008-10-12
How to Cite
Pelletier, J.-P., & Jutras, F. (2008). LES COMPOSANTES DE L’ENTRAÎNEMENT À L’IMPROVISATION ACTIVES DANS LA GESTION DES IMPRÉVUS EN SALLE DE CLASSE DU NIVEAU SECONDAIRE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 43(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/763
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca