Misreading Charlie: Interpreting a teaching story through metaphor analysis
Keywords:
metahpor analysis, cognitive linguistic theory, narrative analysisAbstract
ABSTRACT. In this article the author interprets a teaching story, written over a decade ago, about a troubling student who failed her course. Using George Lakoff’s and Mark Johnson’s cognitive linguistic theory, she shows how the conceptual metaphors implicit in her interactions with the student prevented her from responding helpfully to the student’s situation. Through her reexamination of “Charlie’s Story,᾿ the author demonstrates how conceptual metaphors, as interpretive tools for narrative analysis and reflection, can reveal the philosophical and social commitments that shape teachers’ pedagogical practices. MAUVAISE LECTURE DE CHARLIE : INTERPRÉTER UNE HISTOIRE D’ENSEIGNEMENT À PARTIR D’UNE ANALYSE DE MÉTAPHORES RÉSUMÉ. Dans cet article, l’auteure interprète un récit d’enseignement, rédigé il y a plus de dix ans, relatant le cas d’une étudiante qui éprouve des problèmes et qui échoué à ses examens. Faisant appel à la théorie linguistique cognitive de George Lakoff et de Mark Johnson, elle démontre comment les métaphores conceptuelles que comprenaient implicitement ses interactions avec l’étudiante l’ont empêchée de bien gérer cette situation et d’aider l’étudiante. L’auteure démontre dans ce nouvel examen de « l’histoire de Charlie » comment les métaphores conceptuelles en tant qu’outils interprétatifs de l’analyse narrative et de réflexion, peuvent mettre au jour les engagements philosophiques et sociaux qui façonnent les pratiques pédagogiques des enseignants.Downloads
Published
2006-11-11
How to Cite
Gillespie, D. (2006). Misreading Charlie: Interpreting a teaching story through metaphor analysis. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 40(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/553
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca