UNE ANALYSE SOCIOLOGIQUE DE L’ACCOMPAGNEMENT À PARTIR DES CONCEPTS DE PIERRE BOURDIEU

Authors

  • Frédéric Deschenaux Université du Québec à Rimouski

Keywords:

mentorship, university professors, sociology, professional transition

Abstract

Cet article présente une analyse sociologique du processus d’accompagnement mentoral à l’université. La première partie aborde la complexité de la tâche professorale et la difficulté à recruter des mentors. Après avoir esquissé une définition des concepts utilisés, la réflexion s’articule autour de la définition de Gagnon (2017) et propose quatre étapes au processus : 1) la socialisation à un nouveau champ, 2) l’ajustement de l’habitus, 3) l’atteinte d’une maitrise pratique de la pratique et 4) la transformation de l’agent vers le sujet. L’analyse suggère que l’adoption en collégialité des critères à rencontrer pour devenir un mentor et une reconnaissance institutionnelle du travail des mentors constituent des adjuvants à un processus réussi.

A SOCIOLOGICAL ANALYSIS OF MENTORSHIP BASED ON THE CONCEPTS OF PIERRE BOURDIEU

This article presents a sociological analysis of the mentorship process in a university context. The first section addresses the complexity of the role of a university professor and the difficulty of recruiting mentors. After defining the concepts used, the reflection is structured around the definition of Gagnon (2017) and suggests four steps to the mentorship process: 1) the socialization to a new field, 2) the adjustment of the habitus, 3) the attainment of a practical mastering of practice, and 4) the transformation of the agent towards the subject. The analysis suggests that the adoption of criteria required to become a mentor and the institutional recognition of the work of mentors can contribute to a successful mentorship process.

Author Biography

Frédéric Deschenaux, Université du Québec à Rimouski

FRÉDÉRIC DESCHENAUX is a full professor of the sociology of education in the Department of Educational Studies at the Université du Québec à Rimouski. His research focuses particularly on educational and professional pathways, professional integration, and teacher training. He is the director of the journal Recherches qualitatives.

Published

2021-02-08

How to Cite

Deschenaux, F. (2021). UNE ANALYSE SOCIOLOGIQUE DE L’ACCOMPAGNEMENT À PARTIR DES CONCEPTS DE PIERRE BOURDIEU. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 55(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9733

Issue

Section

Special Issue - Articles