This is an outdated version published on 2021-07-11. Read the most recent version.

FOREIGN TEACHERS' INTEGRATION INTO MONTREAL SCHOOLS: INTERACTIONS THAT CREATE NEW OPERATIVE REPRESENTATIONS

Authors

  • Joëlle Morrissette Université de Montréal
  • Sébastien Arcand HEC Montréal3000, chemin de la Côte-Sainte-CatherineMontréal (Québec)Canada H3T 2A7
  • Ben Diéhdiou
  • Saïdou Sèguéda

Keywords:

socialization agents, foreign-trained teachers, social representations, teaching knowhow, interactions at work, socio professional integration

Abstract

Many teachers work in national contexts different from their place of training. Research has neglected to examine the role of new work partners in their (re)socialization to the profession. This study sheds light on the ways workplace interactions are a driving force the adjustment of pedagogical content knowledge of foreign-trained teachers who are new to Montreal schools. Findings show that interactions led them to change their representations of education and their relationships within the educational community and the teaching profession, until these were viable in the new context. Findings also show that their work partners play a differentiated role in their socialization to learn new conventions of the profession.

Author Biographies

Joëlle Morrissette, Université de Montréal

Professeure adjointe

Faculté des sciences de l'éducation
Département d'administration et fondements de l'éducation

Sébastien Arcand, HEC Montréal3000, chemin de la Côte-Sainte-CatherineMontréal (Québec)Canada H3T 2A7

Directeur du département de management
Courriel : sebastien.arcand@hec.ca
Téléphone : 514 340-7770
Secrétariat : 514 340-6318
Télécopieur : 514 340-5635
Bureau : 5.217B

Ben Diéhdiou

Ben Diéhdiou is a PhD student at Université de Montréal.

Saïdou Sèguéda

Saïdou Sèguéda is a PhD student at Université de Montréal. 

References

Baszanger, I. (1986). Les maladies chroniques et leur ordre négocié. Revue française de sociologie, 27(1), 3-27.

Bascia, N. (1996). Inside and outside: Minority immigrant teachers in Canadian schools. Qualitative Studies in Education, 9(2), 151-165.

Becker, H. S. (2013). What about Mozart, What about Murder. University of Chicago Press.

Becker, H. S. (1986). Doing things together. Northwestern University Press.

Becker, H. S. (1982/2006). Les mondes de l’art (J. Bouniort, trad.) (2e édition). Flammarion.

Bertheleu, H. (2012). Discriminations et relations interethniques : quelques remarques. Dans R. Guyon (dir.), Des différences (im)-pertinentes. Diversité. Ville école intégration diversité enjeux, 168, 31-36.

Boden, D. (1990). People are talking: Conversation analysis and symbolic interaction. In H. S. Becker et M. M. McCall (Eds.), Symbolic interaction and cultural studies (pp. 244-274). University of Chicago Press.

Bourdieu, P. (1980). Le capital social. Actes de la recherche en sciences sociales, 31, 2-3.

Bucher, R. et Strauss, A. (1961). Professions in process. American Journal of Sociology, 66(4), 325-334.

Charara, Y. et Morrissette, J. (2018). Les dispositifs d’intégration socioprofessionnelle des enseignants immigrants au Québec : un état de la question éclairé par la littérature internationale. Dans A. Manço et J. Gatugu (dir.), Insertion des travailleurs migrants. Efficacité des dispositifs (p. 183-198). L’Harmattan.

Conseil supérieur de l’éducation. (2014). Le développement professionnel, un enrichissement pour toute la profession enseignante. Gouvernement du Québec. https://www.cse.gouv.qc.ca/wp-content/uploads/2014/06/50-0483-AV-developpement-professionnel.pdf

Correa Molina, E., Collin, S., Chaubet, P. et Gervais, C. (2010). Concept de réflexion : un regard critique. Éducation et Francophonie, 38(2), 135-154.

Darmon, M. (2006). La socialisation. Domaines et approches. Armand Colin.

Demazière, D. (2011). L’entretien biographique et la saisie des interactions avec autrui. Recherches qualitatives, 30(1), 61-83.

Demazière, D., Morrissette, J. et Zune, M. (2019). La socialisation professionnelle au cœur des situations de travail. Octarès.

Demazière D. et Gadéa C. (2009). Sociologie des groupes professionnels. Acquis récents, nouveaux défis. La Découverte.

Deters, P. (2006). Immigrant teachers in Canada: Learning the language and culture of a new professional community. Ontario Institute for Studies in Education.

Direction de la formation et de la titularisation du personnel scolaire. (2018). Autorisation d’enseigner en formation générale et professionnelle et autres documents délivrés pour les années scolaires 2014-2015 à 2016-2017. Gouvernement du Québec. http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/daai/18-34_Diffusion.pdf

Dubar, C. (1998). La socialisation (2e éd.). Armand Colin.

Duchesne, S. et Haegel, F. (2005). L’entretien collectif (2e édition). Armand Colin.

Duchesne, C. (2017). Quelles stratégies d'acculturation de nouveaux enseignants issus de l'immigration privilégient-ils face aux défis culturels et identitaires de leur insertion professionnelle? Revue canadienne de l'éducation, 40(1), 1-24.

Duchesne, C. (2008). Difficultés d’insertion professionnelle en enseignement : le rôle des conceptions de l’éducation d’étudiants étrangers inscrits dans un programme de formation des maîtres en Ontario. Formation et pratiques d’enseignement en questions, 8, 119-139.

Duchesne, C. (2010). À propos de l’accompagnement avant et pendant les stages d’étudiants immigrants inscrits à un programme de formation à l’enseignement. Revue des sciences de l’éducation, 36(1), 95-115.

Giddens, A. (1987). La constitution de la société : éléments de la théorie de la structuration. Presses universitaires de France.

Institut de la statistique du Québec. (2018). Tableau statistique canadien, 16(2), 106 p. Québec : Gouvernement du Québec.. http://www.bdso.gouv.qc.ca/docs-ken/multimedia/PB01662FR_TSC2018M07F00.pdf

Gravelle, F. (2018). Favoriser l'insertion professionnelle des nouveaux enseignants issus de l'immigration (NEII) : diffusion de stratégies efficaces. Revue enseignement et recherche en administration de l'éducation, 1(1), 216-226.

Jabouin, S. (2018). Trajectoires d’insertion professionnelle des nouveaux enseignants originaires des Caraïbes et d’Afrique subsaharienne (NEOCAS) dans les écoles francophones de l’est de l’Ontario [Thèse de doctorat, Université d’Ottawa]. https://ruor.uottawa.ca/handle/10393/38176

Jabouin, S. et Duchesne, C. (2012). Le difficile parcours d’insertion des enseignants issus de l’immigration dans la profession enseignante en Ontario. Revue d’éducation de l’Université d’Ottawa, 2(1), 4-5.

Jodelet, D. (1989). Les représentations sociales. PUF.

Laghzaoui, G. A. (2011). Paroles d’immigrants! Représentations sociales et construction identitaire chez les enseignants immigrants francophones en Colombie-Britannique [Thèse de doctorat, Simon Fraser University]. http://summit.sfu.ca/item/11706

Morrissette, J. et Demazière, J. (2018). Dualité des processus de socialisation professionnelle des enseignants formés hors Québec. Entre imposition et appropriation. Alterstice, 8(1), 95-106. https://www.journal.psy.ulaval.ca/ojs/index.php/ARIRI/article/view/orrissette_Alterstice8%281%29

Morrissette, J. (2011a). Ouvrir la boîte noire de l’entretien de groupe. Recherches qualitatives, 29(3), 7-32. http://www.recherche-qualitative.qc.ca/documents/files/revue/edition_reguliere/numero29(3)/RQ_29(3)_Morrissette.pdf

Morrissette, J. (2011b). Vers un cadre d’analyse interactionniste des pratiques professionnelles. Recherches qualitatives, 30(1), 38-59. http://www.recherche-qualitative.qc.ca/documents/files/revue/edition_reguliere/numero30(1)/RQ_30(1)_Morrissette.pdf

Morrissette, J., Diédhiou, S. B. M. et Charara, Y. (2014). Un portrait de la recherche sur l’intégration socioprofessionnelle des enseignants formés à l’étranger. Rapport de recherche déposé au Centre d’intervention pédagogique en contexte de diversité de la Commission scolaire Marguerite-Bourgeois, Montréal. https://www.cipcd.ca/wp-content/uploads/2014/10/Rapport-Morrissette-et-al-VF-20-oct-2014.pdf

Mujawamariya, D. (2008). Les difficultés d’insertion professionnelle des enseignants de sciences de race noire en milieu francophone ontarien : un pattern singulier? Dans L. Portelance et coll. (dir.) L’insertion dans le milieu scolaire, une phase cruciale du développement professionnel de l’enseignant (p. 145-161). PUL.

Niyubahwe, A., Mukamurera, J. et Jutras, F. (2013). S’adapter au rôle professionnel lorsqu’on est enseignant de migration récente au Québec : expérience, défis et facteurs de réussite. Nouveaux cahiers de la recherche en éducation, 16(2), 56-87.

Perrenoud, P. (2012). Le travail sur l’habitus dans la formation des enseignants. Analyse des pratiques et prise de conscience. Dans M. Altet et coll. (dir.), Former des enseignants professionnels. Quelles stratégies ? Quelles compétences ? (p. 211-237). De Boeck Supérieur.

Phillion, J. (2003). Obstacles to accessing the teaching profession for immigrant women. Multicultural Education, 1(11), 41-45.

Provencher, A., Lepage, M. & Gervais, C. (2016). Difficultés éprouvées dans la maitrise de certaines compétences professionnelles chez des enseignantes-stagiaires issues de l'immigration récente. Formation et Profession, 24(1), 16-28.

Schmidt, C. (2010). Systemic discrimination as a barrier for immigrant teachers. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 4, 235-252.

Smit. B. & Fritz, E. (2008). Understanding teacher identity from a symbolic interactionist perspective: Two ethnographic narratives. South Africa Journal of Education, 28, 91-101.

Thomas, W. I. (1923). The unadjusted girl. Little, Brown and Company.

Wang, T. (2002). Cultural dissonance and adaptation: A study of Chinese immigrant teachers coping with cultural differences in Toronto schools (Ontario). Dissertation Abstracts International, 63(12), 4184. UMI No. 765122401

Published

2021-07-11

Versions

How to Cite

Morrissette, J., Arcand, S., Diéhdiou, B., & Sèguéda, S. (2021). FOREIGN TEACHERS’ INTEGRATION INTO MONTREAL SCHOOLS: INTERACTIONS THAT CREATE NEW OPERATIVE REPRESENTATIONS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 55(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9716

Issue

Section

Articles