SCHOOL DROPOUT: CAN THE STUDENT-TEACHER RELATIONSHIP WIN OUT OVER IQ?

Authors

  • Carmen-Édith Belleï-Rodriguez Université de Sherbrooke
  • Serge Larivée Université de Montréal
  • Julien Morizot Université de Montréal

Keywords:

Décrochage scolaire, quotient intellectuel, relation élève-enseignants, adolescents, secondaire, milieu défavorisé.

Abstract

Quebec has the highest non graduation rate in Canada. The personal and social consequences are numerous, with long term repercussions. Even if a low intelligence quotient (IQ) is an important risk factor of school dropout, some factors may influence this association. The purpose of this study is to investigate the moderating effect of the student-teacher relationship on the association between the IQ and school dropout using the data of the SIAA (Stratégie d'Intervention Agir Autrement) study. The logistic regression analyzes confirmed that the IQ score contributes in predicting school dropout. However, the results suggest that warm or conflicting student-teacher relationships have no contribution to the prediction model and do not moderate the link between IQ and school dropout.

Author Biographies

Carmen-Édith Belleï-Rodriguez, Université de Sherbrooke

CARMEN-ÉDITH BELLEÏ-RODRIGUEZ is a psychoeducator, with a bachelor’s degree in psychoeducation and psychology (2014), and a master’s degree in psychoeducation (clinical and research, 2017) at the University of Montreal. She then started a PhD degree in research in health sciences at the University of Sherbrooke. Her research project is associated with the Attention Deficit and/or Hyperactivity disorder (ADHD), the Pygmalion effect, the placebo effect, pain, attentional cognitive abilities, and inhibition functions in children. She is also interested in neuroscience using several magnetic resonance imaging techniques, as well as transcranial magnetic stimulation. 

CARMEN-ÉDITH BELLEÏ-RODRIGUEZ est psychoéducatrice, ayant obtenu un baccalauréat en psychoéducation et en psychologie (2014), puis sa maîtrise en psychoéducation clinique et recherche (2017) à l'Université de Montréal. Elle a ensuite entamé un doctorat en recherche en sciences de la santé à l'Université de Sherbrooke. Ses études portent sur le trouble du déficit de l’attention avec ou sans hyperactivité (TDA/H), l’effet Pygmalion, l'effet placebo, la douleur, les capacités cognitives attentionnelles et les fonctions inhibitrices chez des enfants. Elle s’intéresse également aux neurosciences utilisant notamment plusieurs techniques d'imagerie par résonnance magnétique, ainsi que la stimulation magnétique transcrânienne.

 

Serge Larivée, Université de Montréal

SERGE LARIVÉE, Ph.D, is a professor at the School of Psychoeducation of the
University of Montreal since 1977. Since the beginning of his career, his research has
focused on intelligence, cognitive development, and metacognition as well as on the
epistemology of science, science integrity, scientific fraud, and pseudoscience. He has
380 publications to his credit, including articles in 80 different scientific journals,
book chapters, 5 books, book reviews and 370 communications at local, national, and
international conferences, including 187 by invitation. He is also solicited by the
media, which allows him to popularize the results of his work. Finally, he is director
of the Revue de psychoeducation since 1979.

SERGE LARIVÉE, Ph.D, est professeur à l’École de psychoéducation de l’Université de Montréal depuis 1977. Depuis le début de sa carrière, ses recherches portent sur l’intelligence, le développement cognitif et la métacognition, ainsi que sur l’épistémologie des sciences, l’intégrité scientifique, les fraudes scientifiques et les pseudosciences. Il a à son actif 380 publications incluant des articles dans 80 revues scientifiques différentes, des chapitres de livres, 5 livres, des recensions d’ouvrage et 370 communications dans des congrès locaux, nationaux et internationaux, dont 187 sur invitation. Il est également sollicité par les médias, ce qui lui permet de vulgariser les résultats de ses travaux. Enfin, il est directeur de la Revue de psychoéducation depuis 1979.

Julien Morizot, Université de Montréal

JULIEN MORIZOT, Ph.D., is a professor at the School of Psychoeducation of the
University of Montreal (Quebec, Canada). He is involved in research aimed at
understanding continuity and change in personality traits, and the factors and
processes associated with the development of and desistance from antisocial
behavior throughout the course of life. He also works on the application of modern
statistical and psychometric methods aimed at better conceptualizing personality and
psychopathology.

JULIEN MORIZOT, Ph.D., est professeur à l’École de psychoéducation de l’Université
de Montréal (Québec, Canada). Il est impliqué dans la recherche visant à mieux
comprendre la continuité et le changement dans les traits de personnalité ainsi que
les facteurs et processus associés au développement et au désistement des
comportements antisociaux au cours de la vie. Il travaille aussi sur l’application de
méthodes statistiques et psychométriques modernes permettant de mieux
conceptualiser la personnalité et la psychopathologie.

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Published

2021-05-30

How to Cite

Belleï-Rodriguez, C.- Édith, Larivée, S., & Morizot, J. (2021). SCHOOL DROPOUT: CAN THE STUDENT-TEACHER RELATIONSHIP WIN OUT OVER IQ?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 55(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9712

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