Parental Perception Of Adolescents With An Autism Spectrum Disorder Regarding Their Transition Towards A Special-Needs Class Within A Regular High School Setting

Authors

  • Catherine Isabelle Taieb-Lachance Université du Québec à Montréal (UQAM)
  • Nathalie Poirier Université du Québec à Montréal (UQAM)
  • Nadia Abouzeid Université du Québec à Montréal (UQAM)

Keywords:

transition, special education, adolescence, autism spectrum disorder

Abstract

Using semi-structured interviews, this study aims to document the perceptions of fifteen parents of autistic adolescents regarding their transition towards a special-needs class in a regular high school setting. This study has found an important presence of co-occurring conditions among this population. It also concludes that the transition towards high school is difficult, that an imbalance exists among school staff’s roles, and that resources are limited. Finally, parents are satisfied with the teachers’ qualities as well as with the collaboration established among the teaching staff and professionals within the private and public health system. However, cooperation among school professionals and the principals is considered suboptimal.

References

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5 (5e éd.). American Psychiatric Publishing. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

Autisme Québec. (2012). Les services scolaires de Québec pour les personnes ayant un trouble du spectre autistique (TSA). http://autismequebec.org/autisme_quebec_fichiers/file/LSSQjuillet2012.pdf

Barcia, G., Posar, A., Santucci, M. et Parmeggiani, A. (2008). Autism and coeliac disease. Journal of Autism and Developmental Disorders, 38(2), 407–408. https://doi.org/10.1007/s10803-007-0480-3

Béland, K. et Goupil, G. (2005). Pratiques et perceptions des psychologues scolaires face à l’évaluation des élèves en difficulté d’apprentissage au Québec. Canadian Journal of School Psychology, 20(1–2), 44–61. https://doi.org/10.1177/0829573506295707

CMQ et OPS. (2012). Les troubles du spectre de l’autisme : L’évaluation clinique. Lignes directrices. https://www.autisme.qc.ca/assets/files/02-autisme-tsa/Diagnostic-Depistage/Lignes-autisme-2012.pdf

Collège Montmorency. (2020). Description du cours. Trouble du spectre de l’autisme — JNC.1H. https://www.cmontmorency.qc.ca/formation-continue-services-aux-entreprises/programmes-et-cours/domaines-detudes/sante-et-services-sociaux/trouble-dans-le-spectre-de-lautisme/description/

CCSEHDAA. (2018). Guide pratique pour les parents d’élèves à besoins particuliers de la CSDM. Commission scolaire de Montréal. https://www.cpcsdm.ca/wp-content/uploads/2018/10/GUIDE_CCSEHDAA_WEB.pdf

Deslandes, R. et Bertrand, R. (2004). Motivation des parents à participer au suivi scolaire de leur enfant au primaire. Revue des sciences de l’éducation, 30(2), 411–433. https://doi.org/10.7202/012675ar

Doray, P., Picard, F., Trottier, C. et Groleau, A. (2009). Les parcours éducatifs et scolaires; Quelques balises conceptuelles. Fondation canadienne des bourses d’études du millénaire. https://cdc.qc.ca/pdf/projet_transitions/Note3_finale.pdf

Dowell, L. R., Mahone, E. M. et Mostofsky, S. H. (2009). Associations of postural knowledge and basic motor skill with dyspraxia in autism: implication for abnormalities in distributed connectivity and motor learning. Neuropsychology, 23(5), 563–570. https://doi.org/10.1037/a0015640

FSE (2018). Référentiel : les élèves à risque et HDAA. http://referentielhdaa.fse.lacsq.org/

FQATED. (2009). La situation des élèves TED au Québec. https://www.autisme.qc.ca/assets/files/06-documentation/02-publication-thematique/Education/2009situation-TSA-FQATED.pdf

Gurney, J. G., McPheeters, M. L. et Davis, M. M. (2006). Parental report of health conditions and health care use among children with and without autism: national survey of children’s health. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 160(8), 825–830. https://doi.org/10.1001/archpedi.160.8.825

IUDITSA. (2020). Formations. http://institutditsa.ca/activites/formations

Jancarik, A.-S. (2010). Recherche documentaire sur les taux de prévalence et le processus d’évaluation des troubles du spectre de l’autisme. Agence de santé et des services sociaux de la Montérégie http://extranet.santemonteregie.qc.ca/depot/document/3576/2010-10_Pr%C3%A9valence%20et%20%C3%A9valuations%20TSA.pdf

Joshi, G., Petty, C., Wozniak, J., Henin, A., Fried, R., Galdo, M., Kotarski, M., Walls, S. et Biederman, J. (2010). The heavy burden of psychiatric comorbidity in youth with autism spectrum disorders: A large comparative study of a psychiatrically referred population. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(11), 1361–1370. https://doi.org/10.1007/s10803-010-0996-9

Le Protecteur du Citoyen. (2012). Les services aux jeunes et aux adultes présentant un trouble envahissant du développement : de l’engagement gouvernemental à la réalité. https://protecteurducitoyen.qc.ca/fr/enquetes/rapports-speciaux/rapport-special-du-protecteur-du-citoyen---les-services-aux-jeunes-et-aux-adultes-presentant-un-trouble-envahissant-du-developpement-de-l-engagement-gouvernemental-a-la-realite

Maski, K. P., Jeste, S. S. et Spence, S. J. (2011). Common neurological co-morbidities in autism spectrum disorders. Current Opinion in Pediatrics, 23(6), 609–615. https://doi.org/10.1097/MOP.0b013e32834c9282

Matson, J. L. et Shoemaker, M. (2009). Intellectual disability and its relationship to autism spectrum disorders. Research in Developmental Disabilities, 30(6), 1107–1114. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2009.06.003

Mazefsky, C. A., Kao, J. et Oswald, D. P. (2011). Preliminary evidence suggesting caution in the use of psychiatric self-report measures with adolescents with high-functioning autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 5(1), 164–174. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2010.03.006

MELS. (2007). L’organisation des services éducatifs aux élèves à risque et aux élèves handicapés ou en difficulté d’adaptation ou d’apprentissage (EHDAA). http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/dpse/adaptation_serv_compl/19-7065.pdf

MELS. (2009). Les élèves handicapés ou en difficulté d’adaptation ou d’apprentissage : évolution des effectifs et cheminement scolaire à l’école publique. http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/PSG/recherche_evaluation/ALaMemeEcoleEHDAA_f.pdf

MELS. (2012). Guide pour soutenir une transition scolaire de qualité vers le secondaire. http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/education/adaptation-scolaire-services-comp/Guide_SoutenirTransitionScolaireQualiteVersSec.pdf

Noiseux, M. (2019). Trouble du spectre de l’autisme et autres handicaps : Portfolio thématique. Centre intégré de santé et de services sociaux de la Montérégie-Centre, Direction de santé publique, équipe Surveillance. https://www.autisme.qc.ca/assets/files/02-autisme-tsa/Autisme%20en%20chiffre/Portf-TSA-1-mars%202018.pdf

Poirier, N., Abouzeid, N., Taieb-Lachance, C. et Smith, E. L. (2017). Le programme de formation et les stratégies éducatives déclarées offerts aux adolescents ayant un trouble du spectre de l’autisme qui fréquentent une classe spécialisée. Revue canadienne de l’éducation, 40(4), 457–485. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2524/2460%22

Poirier, N., Belzil, A. et Cappe, É. (2018). Qualité de vie des mères d’enfants présentant u trouble du spectre de l’autisme (TSA) alors qu’ils fréquentent une classe spéciale de niveau primaire ou secondaire. Journal de Thérapie Comportementale et Cognitive, 28(3), 141–151. https://doi.org/10.1016/j.jtcc.2018.06.006

Shelden, D. L., Angell, M. E., Stoner, J. B. et Roseland, B. D. (2010). School principals’ influence on trust: Perspectives of mothers of children with disabilities. The Journal of Educational Research, 103(3), 159–170. https://doi.org/10.1080/00220670903382921

Simonoff, E., Pickles, A., Charman, T., Chandler, S., Loucas, T. et Baird, G. (2008). Psychiatric disorders in children with autism spectrum disorders: prevalence, comorbidity, and associated factors in a population-derived sample. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 47(8), 921–929. https://doi.org/10.1097/CHI.0b013e318179964f

Sinzig, J., Walter, D. et Doepfner, M. (2009). Attention deficit / hyperactivity disorder in children and adolescents with autism spectrum disorder: symptom or syndrome? Journal of Attention Disorders, 13(2), 117–126. https://doi.org/10.1177/1087054708326261

Soares-Boucaud, I., Labruyère, N., Jery, S. et Georgieff, N. (2009). Dysphasies développementales ou troubles spécifiques du développement du langage. Elsevier Masson–Psychiatrie / Pédopsychiatrie, 6(1), 1–19. https://www.em-consulte.com/article/199381/dysphasies-developpementales-ou-troubles-specifiqu

SCRASSC Montérégie. (2004). L’intervention du technicien en éducation spécialisée auprès de l’élève présentant un trouble envahissant du développement. SRSE-DI-TED. https://educationspecialisee.ca/wp-content/uploads/2018/02/vitamineC.pdf

Syriopoulou-Delli, C. K., Cassimos, D. C., Tripsianis, G. I. et Polychronopoulou, S. A. (2012). Teachers’ perceptions regarding the management of children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(5), 755–768. https://doi.org/10.1007/s10803-011-1309-7

Taylor, J. M., Volker, M. A., Rispoli, K. M., Rodgers, J. D., Thomeer, M. L., Lopata, C., Chow, S. Y., Toomey, J. A. et Smerbeck, A. (2018). Depression, anxiety, and hyperactivity in youth with HFASD: A replication and extension of symptom level differences in self-report versus parent report. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(7)2424–2438. https://doi.org/10.1007/s10803-018-3779-3

Tuchman, R., Cuccaro, M. et Alessandri, M. (2010). Autism and epilepsy: Historical perspective. Brain and Development, 32(9), 709–718. https://doi.org/10.1016/j.braindev.2010.04.008

UdeM. (2020). Présentation. Certificat d’intervention en déficience intellectuelle et en troubles du spectre de l’autisme. https://admission.umontreal.ca/programmes/certificat-dintervention-en-deficience-intellectuelle-et-en-troubles-du-spectre-de-lautisme/

UQAM. (2011). Présentation du programme. Diplôme d’études supérieures spécialisées en intervention éducative auprès des élèves avec un trouble envahissant du développement. http://www.etudier.uqam.ca/programme?code=3260#

UQAM. (2016). Présentation du programme. Diplôme d’études supérieures spécialisées en intervention comportementale auprès des personnes avec un trouble envahissant du développement (TED). https://www.etudier.uqam.ca/programme?code=3061#

Valicenti-McDermott, M. D., McVicar, K., Cohen, H. J., Wershil, B. K. et Shinnar, S. (2008). Gastrointestinal symptoms in children with an autism spectrum disorder and language regression. Pediatric Neurology, 39(6), 392–398. https://doi.org/10.1016/j.pediatrneurol.2008.07.019

van Steensel, F. J. A., Bögels, S. M. et de Bruin, E. I. (2013). Psychiatric Comorbidity in Children with Autism Spectrum Disorders: A Comparison with Children with ADHD. Journal of Child and Family Studies, 22(3), 368–376. https://doi.org/10.1007/s10826-012-9587-z

Vézina, M., Samson-Morasse, C., Gauthier-Desgagné, J., Fossard, M. et Sylvestre, A. (2011). Développement de la version québécoise francophone du Children’s Communication Checklist–2 (CCC–2). Traduction, adaptation et équivalence conceptuelle. Revue canadienne d’orthophonie et d’audiologie, 35(3), 244–253. https://www.cjslpa.ca/detail.php?ID=1077&lang=en

Published

2022-02-15

How to Cite

Taieb-Lachance, C. I., Poirier, N., & Abouzeid, N. (2022). Parental Perception Of Adolescents With An Autism Spectrum Disorder Regarding Their Transition Towards A Special-Needs Class Within A Regular High School Setting. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 56(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9706

Issue

Section

Articles