L’AGENTIVITÉ DES ENSEIGNANTS APRÈS UN MASTER DE FORMATION INTERNATIONALE : LES IMPLICATIONS SUR LE DÉVELOPPEMENT PROFESSIONNEL

Authors

  • Maria Antonietta Impedovo Aix-Marseille Université

Keywords:

agency, teacher, research skills, professional development

Abstract

Dans cet article, nous étudions l’agentivité des enseignants après leur participation à une maîtrise master de formation internationale en éducation à la recherche. 16 enseignants, originaires de divers pays africains, ont été soumis à un entretien semi-structuré à la fin d’un master de formation. Les données collectées ont été analysées qualitativement à travers des catégories thématiques. Les entretiens ont mis en lumière la façon dont les enseignants ont exprimé leur agentivité à la suite de leur participation au master de formation. A la fin du master, les aspects d’analyse de la perception d’agentivité pris en considération sont ceux en relation avec les choix professionnels, la communauté scholastique d’appartenance, les pratiques professionnelles acquises lors de la formation à la recherche ainsi que l’agentivité pour transformer les pratiques professionnelles personnelles et collectives.

TEACHER AGENCY AFTER AN INTERNATIONAL MASTER COURSE: IMPLICATIONS FOR PROFESSIONAL DEVELOPMENT

In this article, we analyse the teachers' agency after participation in an international training master’s in educational research. Sixteen teachers, from various African countries, accept to participate in a semi-structured interview at the end of an international master. The data collected was analysed qualitatively through thematic dimensions. The interviews highlighted how the teachers expressed their agency in consequence of their participation in the international master. At the end of the master, the emerged dimensions of teachers’ agency are related to the professional choices, the scholastic local community, the professional practices acquired during the master as well as the transformation of their personal and collective professional practices.

Author Biography

Maria Antonietta Impedovo, Aix-Marseille Université

MARIA ANTONIETTA IMPEDOVO is Associate Professor in educational psychology at the School of Education (INSPE) of Aix Marseille University, in French. She develops her research at research unit 4671—ADEF (Learning, Didactics, Assessment, Training). Her research is about teacher professional development, technology for learning, and collaborative learning.

Published

2021-02-08

How to Cite

Impedovo, M. A. (2021). L’AGENTIVITÉ DES ENSEIGNANTS APRÈS UN MASTER DE FORMATION INTERNATIONALE : LES IMPLICATIONS SUR LE DÉVELOPPEMENT PROFESSIONNEL. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 55(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9700

Issue

Section

Articles