This is an outdated version published on 2021-09-01. Read the most recent version.

THE DEVELOPMENT OF EXERCISES TO IMPROVE TEACHER TRAINEES’ INTERACTIVE SKILLS

Authors

  • Jean-Pierre Pelletier Université TÉLUQ

Keywords:

awareness, teacher training, improvisation, unpredictable event management, classroom management training

Abstract

This paper outlines the results of the operational phase of a research and development project (Harvey and Loiselle, 2009). It explains how practical exercises supporting the development of teacher trainees’ interactive classroom management skills were tested through a collaborative process and underscores the exercises’ potential to develop participants’ reflective skills. This research follows the work of authors who established close links between improvisation and teaching and of those who highlighted the benefits of an improv training program on the development of classroom management skills.

Author Biography

Jean-Pierre Pelletier, Université TÉLUQ

JEAN-PIERRE PELLETIER has 13 years of experience teaching secondary school students. After having supervised internships and been responsible for practical training at the Université Laval, he directed the Service de l’encadrement et du soutien à l’enseignement at the Université TÉLUQ from 2011 to 2016. Holding a doctorate in Education from the Université de Sherbrooke, he is an Assistant Professor at the Université TÉLUQ since 2016. His research focuses on the ‘active-reflective’ development of teacher trainees’ and novices’ interactive classroom management skills in order to better prepare them for the highly unpredictable nature of the teaching profession.

References

Archambault, J. et Chouinard, C. (2016). Vers une gestion éducative de la classe. (3e éd.). Gaëtan Morin.

Azéma, G. (2019). Improvisation et travail ordinaire des enseignants entrant dans le métier. Quelle activité? Quels enjeux? Activités 16 (1), 1-44. https://doi.org/10.4000/activites.3941

Bergren, M., Cox, M. et Detmar, J. (2002). Improvise this! How to think on your feet so you don’t fall on your face. Hyperion.

Bissonnette, S., Gauthier, C., Castonguay, M. (2017). L’enseignement explicite des comportements. Pour une gestion efficace des élèves en classe et dans l’école. Chenelière Éducation.

Chamberland, G., Lavoie, L. et Marquis, D. (2011). 20 formules pédagogiques. Presses de l’Université du Québec.

Desgagné, S. (2001). La recherche collaborative : nouvelle dynamique de recherche en éducation. Dans M. Anadon (dir.), Des nouvelles dynamiques de recherche en éducation (p. 51–76). Presses de l’Université Laval.

Doyle, W. (2006). Ecological approaches to classroom management. Dans C. Evertson and C. Weinstein (dir.), Handbook classroom management: Research, practice and contemporary issues (p. 97–125). Laurence Erlbaum.

Dufour, F. (2012). Aider les enseignants débutants à gérer la classe. Formation et profession, 19(1), 38–41. https://www.crifpe.ca/publications/view/11709.

Dufour, F. et Chouinard, R. (2013). Dispositif de soutien en gestion de classe : mise à l’essai auprès d’enseignants débutants. Education & Formation, e-299(Juin), 52–66. http://revueeducationformation.be/index.php?revue=17&page=3.

Fortin, M.-F. (dir.). (2016). Fondements et étapes du processus de recherche (4e éd.). Chenelière Éducation.

Gagnon, R. (2010). Former à enseigner l'argumentation orale : de l'objet de formation à l'objet enseigné en classe de culture générale [thèse de doctorat, Université de Genève]. UNIGE. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:6777.

Gravel, R. et Lavergne, J. (1987). Impro : Réflexions et analyses. Leméac.

Harvey, S. et Loiselle, J. (2009). Proposition d’un modèle de recherche développement. Recherches qualitatives, 28(2), 95–117.

Holborn, P. (2003). Devenir un praticien réflexif. Dans P. Holborn, M. Wideen et I. Andrews (dir.), Devenir enseignant (vol. 2). D’une expérience de survie à la maîtrise d’une pratique professionnelle (p. 283–300). Les Éditions Logiques.

Johnstone, K. (1992). Improvisation and the theatre. Routledge.

Kounin, J.S. (1970). Discipline and group management in classrooms. Holt, Rinehart and Winston.

Lacourse, F. (2013). Des enseignants en formation : traces d’engagement dans les portfolios. Dans A. Jorro et J.-M. De Ketele (dir.), L’engagement professionnel en éducation et formation (p. 107–124). De Boeck.

Lapointe, J.-R. et Guillemette, F. (2015). L’évaluation des stages par les acteurs de la formation pratique : modalités, supervision, évaluation et guide de stage. Revue des sciences de l’éducation, 41(2), 199–217. https://doi.org/10.7202/1034033ar.

Lobman, C. (2005). Improvisation: Postmodern play for early childhood teachers. Dans S. Ryan et S. Grieshaber (dir.), Practical transformations and transformational practices: Globalization, Postmodernism, and early childhood education (vol.14, p. 243–272). JAI Press. https://doi.org/10.1016/S0270-4021(05)14011-7.

Lobman, C. et Lundquist, M. (2008). Unscripted learning. Using improv activities across the K-8 Curriculum. Teachers College Press.

Loiselle, J. et Harvey, S. (2007). La recherche développement en éducation : fondements, apports et limites. Recherches qualitatives, 27(1), 40–59. http://www.recherche-qualitative.qc.ca/documents/files/revue/edition_reguliere/numero27(1)/loiselle.pdf

Loewenberg Ball, D. et Cohen, D.K. (1999). Developing practice, developing practitioners: Toward a practice-based theory of professional education. Dans L. Darling-Hammond et G. Sykes (dir.), Teaching as the learning profession: Handbook of policy and practice (p. 3–32). Jossey-Bass.

Mackin, K.J. et Kaplan deVries, D. (1992). The northern New England social action theater. Literacy theater staff training project: An evaluation. Evaluation Report. Nashua Adult Learning Center.

Moldoveanu, M. (2011). Processus de développement des compétences professionnelles : regards croisés. Dans M. Moldoveanu (dir.), Les compétences des acteurs de l'éducation : perspectives internationales. Éditions Peisaj.

Nault, T. et Lacourse, F. (2016). La gestion de classe : une compétence à développer (2de éd.). CEC (1re éd. 2008).

Pelletier, J.-P. (2017). Production d'un scénario pédagogique de formation composé d'exercices d'improvisation visant le développement de la compétence en gestion de classe dans la phase de contrôle durant l'action chez des stagiaires en enseignement secondaire. [Thèse de doctorat, Université de Sherbrooke]. Savoirs UdeS. http://hdl.handle.net/11143/11493.

Pelletier, J.-P. et Jutras, F. (2008). Les composantes de l’entraînement à l’improvisation actives dans la gestion des imprévus en salle de classe du niveau secondaire. McGill Journal of Education, 43(2), 187–212. https://doi.org/10.7202/019582ar.

Perrenoud, P. (2012). Développer la pratique réflexive dans le métier d’enseignant. ESF.

Roussel, J.-F. (2011). Gérer la formation. Viser le transfert. Guérin.

Sawyer, R.K. (2004). Creative teaching: Collaborative discussion as disciplined improvisation. Educational Researcher, 33(2), 12–19. https://doi.org/10.3102/0013189X033002012.

Schön, D.A. (1983). The reflective practitioner. Basic Books.

Spolin, V. (1999). Improvisation for the theater (3e éd.). Northwestern University Press.

Suchman, L. (2007). Plans and situated action. The problem of human-machine interaction. Cambridge University Press.

Tochon, F.V. (1993). Le fonctionnement « improvisationnel » de l’enseignant expert. Revue des sciences de l'éducation, 19(3), 437–461. https://doi.org/10.7202/031641ar.

Tournier, C. (2003). Manuel d’improvisation théâtrale. Éditions de l’Eau vive.

Yinger, R.J. (1987, 20-24 avril). By the seat of your pants: An inquiry into improvisation and teaching. [communication orale]. Congrès annuel de l’American Educational Research Association, Washington, D.C.

Published

2021-07-11 — Updated on 2021-09-01

Versions

How to Cite

Pelletier, J.-P. (2021). THE DEVELOPMENT OF EXERCISES TO IMPROVE TEACHER TRAINEES’ INTERACTIVE SKILLS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 55(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9696 (Original work published July 11, 2021)

Issue

Section

Articles