VALIDATION OF A TYPOLOGY OF NOVICE TEACHERS’ SUPPORT NEEDS AND COMPARATIVE ANALYSIS BASED ON SOCIODEMOGRAPHIC CHARACTERISTICS

Authors

  • Genevieve Carpentier Université de Sherbrooke
  • Joséphine Mukamurera Université de Sherbrooke
  • Mylène Leroux Université du Québec en Outaouais
  • Sawsen Lakhal Université de Sherbrooke

Keywords:

professional induction, new teachers, novice teachers typology of support needs

Abstract

The first years of teaching are challenging. Knowledge of the kind of support new teachers require is essential. Existing typologies date back from the 1980s and the early 2000s. The aim of this article is twofold: 1) to validate a typology of novice teachers’ support needs using confirmatory factor analysis and 2) to compare these needs in relation to different sociodemographic characteristics (gender, age, employment status, teaching level, and field of study). The quantitative data were drawn from a survey (N = 156) of new teachers. The validated typology highlights five types of support needs. Some key differences emerge from the comparative analyses based on respondents’ age, employment status, and field of study. The results presented could help serve as a framework for better targeting the support to be offered to beginning teachers.

VALIDATION D'UNE TYPOLOGIE DES BESOINS DE SOUTIEN DES ENSEIGNANTS EN INSERTION PROFESSIONNELLE ET ANALYSE COMPARATIVE SELON DES CARACTÉRISTIQUES SOCIODÉMOGRAPHIQUES

Les premières années en enseignement sont remplies de défis, et il s’avère essentiel de connaître la nature des besoins de soutien des enseignants débutants. Les typologies de besoins de soutien existantes datent principalement des années 1980 et du début des années 2000. L’objectif de cet article est double : 1) valider, à l’aide d’analyses factorielles confirmatoires, une typologie des besoins de soutien des enseignants débutants et 2) comparer les types de besoins de soutien ressentis par les enseignants débutants selon différentes caractéristiques sociodémographiques (le genre, l’âge, le statut d’emploi, l’ordre d’enseignement et le champ de formation). Les données de nature quantitative proviennent d’une enquête par questionnaire (N=156). La typologie validée met en évidence cinq types de besoins de soutien et quelques différences significatives ressortent des analyses comparatives selon l’âge, le statut d’emploi et le champ de formation des répondants. Les résultats présentés pourraient aider et servir de cadre pour mieux cibler le soutien à offrir aux enseignants débutants.

Author Biographies

Genevieve Carpentier, Université de Sherbrooke

GENEVIÈVE CARPENTIER, PhD, is an adjunct professor in the department of educational psychology and andragogy in the Faculty of Education of the University of Montreal. She is also an associate researcher at the Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE) and at the Groupe pour l’évaluation des pratiques professionnelles (gEvaPP). She is the editor-in-chief of the professional journal Vivre le primaire. Her research interests focus on educational intervention, durable learning, teacher induction, and teachers’ support needs. genevieve.carpentier@umontreal.ca

GENEVIÈVE CARPENTIER, PhD, est professeure adjointe au département de psychopédagogie et d’andragogie de la Faculté des sciences de l’éducation de l’Université de Montréal et chercheure associée au Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE) ainsi qu’au Groupe pour l’évaluation des pratiques professionnelles (gEvaPP). Elle est rédactrice de la revue professionnelle Vivre le primaire. Ses intérêts de recherche portent sur l’intervention pédagogique au primaire, l’enseignement durable, l’insertion professionnelle ainsi que les besoins de soutien des enseignants. genevieve.carpentier@umontreal.ca

Joséphine Mukamurera, Université de Sherbrooke

JOSÉPHINE MUKAMURERA, PhD in psychopedagogy, is a full professor from the Faculty of Education at the Université de Sherbrooke. She is also a regular researcher of CRIFPE where she leads the axis "Teacher professional integration”. Her research interests and expertise include beginning teachers’ induction, induction programs, teacher professional development, as well as teachers’ work and careers. Josephine.Mukamurera@USherbrooke.ca

JOSÉPHINE MUKAMURERA, PhD en psychopédagogie, est professeure titulaire à la Faculté d’éducation de l’Université de Sherbrooke. Elle est également chercheure régulière au CRIFPE et directrice de l'axe "S'insérer dans l'enseignement : l'insertion professionnelle". Ses intérêts de recherche et d’expertise concernent principalement l’insertion professionnelle dans l’enseignement, les programmes d’insertion, le développement professionnel ainsi que le travail et la carrière des enseignants. Josephine.Mukamurera@USherbrooke.ca

Mylène Leroux, Université du Québec en Outaouais

MYLÈNE LEROUX,, PhD, is a professor at Université du Québec en Outaouais. She is also an associate researcher at the Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE). Her research interests focus on teacher induction, teacher wellbeing and resilience, practical training, teacher reflection, and differenciated instruction. mylene.leroux@uqo.ca

MYLÈNE LEROUX, PhD, est professeure en formation pratique et responsable pédagogique des stages au Département des sciences de l’éducation de l’Université du Québec en Outaouais. Elle est également chercheuse associée au Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE). Ses intérêts de recherche portent notamment sur l’insertion professionnelle, le bien-être et la résilience des enseignants, la formation pratique, la réflexion sur la pratique, et la différenciation pédagogique. mylene.leroux@uqo.ca

Sawsen Lakhal, Université de Sherbrooke

SAWSEN LAKHAL, PhD, is an associate professor in the Department of Pedagogy at the Université de Sherbrooke. She acquired an MA in Instructional Technology and a PhD in Administration and Evaluation in Education at Université Laval. Her research interests include online learning, blended learning, and acceptance of ICT in teaching and learning. Her research program focuses on persistence in distance higher education programs and courses. She currently serves as an Associate Editor for the Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning. Sawsen.Lakhal@USherbrooke.ca

SAWSEN LAKHAL, PhD, est professeure associée au Département de pédagogie de l'Université de Sherbrooke. Elle a obtenu une maîtrise en technologie pédagogique et un doctorat en administration et évaluation en éducation à l'Université Laval. Ses intérêts de recherche incluent l'apprentissage en ligne, l'apprentissage mixte et l'acceptation des TIC dans l'enseignement et l'apprentissage. Son programme de recherche se concentre sur la persévérance des étudiants dans les programmes et cours d'enseignement supérieur à distance. Elle est actuellement rédactrice adjointe du Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning. Sawsen.Lakhal@USherbrooke.ca

Downloads

Published

2020-05-12

How to Cite

Carpentier, G., Mukamurera, J., Leroux, M., & Lakhal, S. (2020). VALIDATION OF A TYPOLOGY OF NOVICE TEACHERS’ SUPPORT NEEDS AND COMPARATIVE ANALYSIS BASED ON SOCIODEMOGRAPHIC CHARACTERISTICS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 54(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9682

Issue

Section

Articles