THE EFFECTS OF ANIMAL-ASSISTED ACTIVITIES (AAA) ON THE WELL-BEING OF MINORITY STUDENTS IN GERMANY

Authors

  • Laura Sokal University of Winnipeg
  • Anna Kahl

Keywords:

Well-being, school, animals, mental health

Abstract

Global increases in mental illness in children and youth have precipitated a wide range of therapies to address this concern. An alternative to this reactive approach is based on models of mental wellness that enhance children’s and youths’ perceptions of well-being and health. The current project examined the effects of a universal animal-assisted activity (AAA) program on a group of minority students who attended a boarding school in Germany. The intent of the current study was to determine whether the duration and types of AAA the students experienced were associated with higher levels of perceived mental well-being. Short-term gains in calmness were demonstrated under some AAA conditions, and long-term gains in well-being resulted from minority children’s participation in rabbit club. 

LES EFFETS DES ACTIVITÉS ASSISTÉES PAR L’ANIMAL (AAA) SUR LE BIEN-ÊTRE D’ÉLÈVES ISSUS DE LA MINORITÉ EN ALLEMAGNE 

L’augmentation mondiale des problèmes de santé mentale chez les enfants et les jeunes a provoqué l’apparition d’un éventail de thérapies s’attaquant à ces enjeux. Une solution alternative à ces approches réactives est basée sur des modèles de bien-être mental qui améliorent la perception qu’ont les enfants et les jeunes du bien-être et de la santé. Notre projet s’est attardé aux effets d’un programme universel d’activités assistées par l’animal (AAA) sur un groupe d’élèves issus d’une minorité et pensionnaires d’un établissement scolaire allemand. L’objectif de ce projet de recherche était de valider si la durée et le type d’AAA vécues par les élèves avaient un lien avec des niveaux de bien-être psychologique perçu plus élevés. À court terme, une augmentation du calme a été observée sous certaines conditions de AAA et à long terme, des progrès ont été constatés en terme de bien-être chez les participants du Rabbit Club

Author Biographies

Laura Sokal, University of Winnipeg

LAURA SOKAL is Professor of Education at the University of Winnipeg in Canada. An award-winning teacher, she has published three books and over 60 peer-reviewed articles on psycho-social aspects of child development and schooling. She enjoys learning with and from her students. lj.sokal@uwinnipeg.ca 

LAURA SOKAL est professeur en éducation à l’Université de Winnipeg, au Canada. Récipiendaire de nombreux prix en enseignement, elle a publié trois ouvrages et plus de 60 articles révisés par les pairs et portant sur les aspects psycho-sociaux du développement de l’enfant et de l’éducation. Elle aime apprendre avec et de ses étudiants. lj.sokal@uwinnipeg.ca 


Anna Kahl

ANNA KAHL holds a Masters of Education degree and teaches at a school in Germany. She is certified in Animal Assisted Activities and is part of a therapy dog team. a.kahl@ gymnasium-eringerfeld.de 

ANNA KAHL détient une maîtrise en éducation et enseigne dans un établissement scolaire allemand. Elle possède une certification en intervention à l’aide d’activités assistées par l’animal et fait partie d’une équipe de thérapie canine. a.kahl@gymnasium-eringerfeld.de

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Published

2020-05-12

How to Cite

Sokal, L., & Kahl, A. (2020). THE EFFECTS OF ANIMAL-ASSISTED ACTIVITIES (AAA) ON THE WELL-BEING OF MINORITY STUDENTS IN GERMANY. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 54(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9665

Issue

Section

Articles