DISPOSITIFS DÉCLARÉS D’ENSEIGNEMENT DE LA LECTURE AU MOYEN DE LA LITTÉRATURE DE JEUNESSE EN CONTEXTE D’INCLUSION PÉDAGOGIQUE D’ÉLÈVES HDAA DU PREMIER CYCLE DU PRIMAIRE

Authors

  • Judith Beaulieu Université du Québec en Outaouais
  • Dupuis-Brouillette Marilyn Université de Sherbrooke
  • François Bowen Université de Montréal
  • Caroline Levasseur Université Laval
  • Isabelle Montésinos-Gelet Université de Montréal
  • Marie Dupin de Saint-André Université de Montréal

Keywords:

pedagogical methods to teach with children’s literature, storybook, students with handicaps, social maladjustments, or learning disabilities (HSMLD)

Abstract

Les recherches en lien avec l’enseignement avec la littérature de jeunesse auprès des élèves HDAA ont été réalisées en contexte de classes spéciales. Aucune d’entre elles ne s’intéressaient au contexte d’inclusion d’élèves HDAA dans des classes régulières, ni à décrire les liens entre, d’une part, le type et l’ampleur des dispositifs didactiques d’enseignement avec la littérature de jeunesse et, d’autre part, le nombre d’élèves HDAA inclus dans la classe. Il s’agit de l’objet de ce texte. Le devis est descriptif. Les résultats montrent des différences en fonction de la quantité d’élèves HDAA inclus.

USE OF READING INSTRUCTION METHODS INCORPORATING CHILDREN’S LITERATURE IN INCLUSIVE EDUCATION CONTEXTS WITH ELEMENTARY CYCLE ONE HSMLD STUDENTS

Studies on the use of children’s literature to teach students with handicaps, social maladjustments, or learning disabilities (HSMLD) have been conducted in the context of special education classes. Yet, none have explored the context of regular classrooms integrating students with HSMLD, nor described the links between the type and extent of pedagogical methods that incorporate children’s literature used to teach and the number of students with HSMLD included in the classroom. This article contributes to remedying this gap. Our methodological approach is descriptive. Results indicate differences in relation to the number of students with HSMLD included in the classroom.

Author Biographies

Judith Beaulieu, Université du Québec en Outaouais

JUDITH BEAULIEU est professeure en adaptation scolaire à l’Université du Québec en Outaouais. Elle s’intéresse tout particulièrement à l’utilisation de la littérature de jeunesse dans un contexte de classe inclusive et auprès de clientèles dites handicapées (déficience intellectuelle moyenne à profonde). judith.beaulieu@uqo.ca

JUDITH BEAULIEU is a special education professor at the Université du Québec en Outaouais. She is particularly interested in the use of children’s literature in an inclusive education context and with students labelled as disabled (moderate to deep cognitive impairments). judith.beaulieu@uqo.ca

Dupuis-Brouillette Marilyn, Université de Sherbrooke

MARILYN DUPUIS-BROUILLETTE est doctorante en sciences de l’éducation à l’Université de Sherbrooke. Elle s’intéresse à l’enseignement des mathématiques auprès d’élèves ayant de très grandes difficultés de langage. dupm28@uqo.ca

MARILYN DUPUIS-BROUILLETTE is a doctoral student in education at the Université de Sherbrooke. She is interested in mathematics education for students with profound language difficulties. dupm28@uqo.ca

François Bowen, Université de Montréal

FRANÇOIS BOWEN est professeur en psychopédagogie à l’Université de Montréal. Ses recherches actuelles portent sur l’évaluation de programmes visant à développer les habiletés sociales des élèves, notamment avec la littérature de jeunesse. francois.bowen@umontreal.ca

FRANÇOIS BOWEN is an educational psychology professor at the Université de Montréal. His research focuses on the evaluation of programs that aim to develop students’ social abilities, notably with the use of children’s literature. francois.bowen@umontreal.ca

Caroline Levasseur, Université Laval

CAROLINE LEVASSEUR a réalisé un postdoctorat en lien avec les habiletés sociales et la réduction de la violence chez les élèves. caroline.levasseur@umontreal.ca

CAROLINE LEVASSEUR completed a postdoctoral degree on social abilities and the reduction of violence in students. caroline.levasseur@umontreal.ca

Isabelle Montésinos-Gelet, Université de Montréal

ISABELLE MONTÉSINOS-GELET est professeure en didactique du français à l’Université de Montréal. Ses travaux portent sur la lecture, l’écriture et l’appréciation au préscolaire et primaire. Elle étudie les composantes socio-cognitives en jeu dans une situation de production collaborative d'orthographes inventées en maternelle et dans une tâche d'écriture créative au premier cycle du primaire. isabelle.montesinos.gelet@umontreal.ca

ISABELLE MONTÉSINOS-GELET is a French didactics professor at the Université de Montréal. Her work focuses on reading, writing, and appreciation at the preschool and primary levels. She studies the socio-cognitive components at play during the collaborative production of invented spelling at the preschool level and during creative writing tasks at the elementary cycle one level. isabelle.montesinos.gelet@umontreal.ca

Marie Dupin de Saint-André, Université de Montréal

MARIE DUPIN DE SAINT-ANDRÉ est chargée de cours et éditrice de la revue Le Pollen destiné aux enseignantes voulant utiliser la littérature de jeunesse dans leur classe. marie.dupin.de.saint.andre@umontreal.ca

MARIE DUPIN DE SAINT-ANDRÉ is a lecturer and editor for Le Pollen, a professional journal for teachers interested in using children’s literature in their classroom. marie.dupin.de.saint.andre@umontreal.ca

Published

2020-05-12

How to Cite

Beaulieu, J., Marilyn, D.-B., Bowen, F., Levasseur, C., Montésinos-Gelet, I., & Dupin de Saint-André, M. (2020). DISPOSITIFS DÉCLARÉS D’ENSEIGNEMENT DE LA LECTURE AU MOYEN DE LA LITTÉRATURE DE JEUNESSE EN CONTEXTE D’INCLUSION PÉDAGOGIQUE D’ÉLÈVES HDAA DU PREMIER CYCLE DU PRIMAIRE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 54(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9584

Issue

Section

Articles