IN SITU HYBRID SPACES AS GENERATIVE SITES FOR TEACHER PREPARATION

Authors

  • Leyton Schnellert University of British Columbia
  • Donna Kozak University of British Columbia (Okanagan)

Keywords:

teacher education, literacy learning, diversity, inclusion, school/university partnerships

Abstract

In this study, a university professor and school district literacy coordinator co-designed and co-taught a literacy methods course where teacher candidates participated in dynamic learning in classrooms, exploring how theory can meet practice when students’ funds of knowledge are valued through responsive teaching. Case study methodology was taken up to understand and enhance this in situ teacher education approach. Four themes were derived through qualitative analysis: 1) theory / practice connections in situ; 2) diverse learners and the need for responsivity in teaching; 3) in situ learning through collaboration; and 4) benefits and tensions at the school and program level. Findings suggest that school / university in situ teacher education partnerships can provide rich contextual and situational learning that disrupt normative conceptions of teaching, learning and literacy. 

DES LIEUX HYBRIDES IN SITU COMME ESPACES CONTRIBUANT À LA FORMATION DES MAITRES 

Dans le cadre de ce projet de recherche, un professeur d’université et un coordonnateur en littératie au conseil scolaire ont élaboré et enseigné en collaboration un cours en méthodologie d’enseignement de la lecture. Au sein de ce cours, les futurs enseignants ont exploré par un processus d’apprentissage dynamique en classe de quelle manière la théorie s’allie à la pratique lorsque le bagage de connaissances des élèves est sollicité par un enseignement adapté. La méthodologie de l’étude de cas a été utilisée pour comprendre et mettre en valeur cette approche in situ de formation des enseignants. Quatre thèmes ont émergé de l’analyse qualitative : 1) les liens entre la théorie et la pratique in situ, 2) la diversité des apprenants et le besoin d’adaptabilité en enseignement, 3) l’apprentissage in situ par la collaboration et 4) les bénéfices et les tensions au niveau de l’école et du programme. Les conclusions de la recherche démontrent que les partenariats in situ école / université pour former de futurs enseignants peuvent permettre de riches apprentissages en contextes et situations authentiques qui chamboulent les conceptions traditionnelles de l’enseignement, de l’apprentissage et de la littératie.

Author Biographies

Leyton Schnellert, University of British Columbia

LEYTON SCHNELLERT is an Associate Professor in UBC’s Faculty of Education. Leyton currently holds UBC’s Eleanor Rix Professorship in Rural Teacher Education. He is also the Pedagogy and Participation research cluster lead in UBCO’s Institute for Community Engaged Research. His community-based collaborative work contributes a counter-argument to top-down approaches that operate from deficit models, instead drawing from communities’ funds of knowledge to build participatory, collaborative, and culturally responsive practices. In addition to peer reviewed articles and books, Leyton has produced several short films illustrating inclusive pedagogies with his community-based research partners and co-authored six books with and for educators including Student Diversity, the It’s All About Thinking series, Developing Self- Regulating Learners, and Pulling Togetherleyton.schnellert@ubc.ca

LEYTON SCHNELLERT est professeur agrégé à la faculté d’éducation de l’Université de la Colombie-Britannique. Leyton est actuellement titulaire de la chaire Eleanor Rix d’enseignement en milieu rural de l’Université de la Colombie-Britannique. Il est également directeur du groupe de recherche en pédagogie et participation de l’Institute for Community Engaged Research de l’Université de la Colombie-Britannique. Son travail collaboratif au sein des communautés remet en question les approches du haut vers le bas et basées sur des modèles déficitaires. Il privilégie l’utilisation du bagage de connaissances des communautés pour élaborer des pratiques participatives, collaboratives et culturellement adaptées. En plus de publier des articles revus par des pairs et des livres, Leyton a réalisé avec des partenaires de recherche communautaires plusieurs courts métrages présentant des pédagogies inclusives. Il a aussi écrit en collaboration avec d’autres auteurs six ouvrages avec et pour les enseignants tels que Student Diversity, la série It’s All About Thinking, Developing Self-Regulating Learners et Pulling Togetherleyton.schnellert@ubc.ca

Donna Kozak, University of British Columbia (Okanagan)

DONNA KOZAK is a first and foremost a teacher, with a career spanning over 30 years including primary grades, special education support grades 3 to 12, and literacy intervention in middle school. Most recently, she has worked with teachers of young children in early language and literacy development and coordinated school district projects focusing on diversity, inclusion, and mentorship for new teachers. Donna is currently a PhD candidate with research interests in critical participatory research that examines the interplay between lifeworlds, school literacies, and the potential of parents and teachers as learning partners. She is an adjunct instructor teaching literacy courses in the Faculty of Education at UBC Okanagan. donna.kozak@sd23.bc.ca

DONNA KOZAK est avant tout enseignante, cumulant plus de 30 ans d’expérience au primaire, en éducation spécialisée de la 3e année du primaire à la 5e secondaire et en intervention en littératie à l’école intermédiaire. Plus récemment, elle a collaboré avec des enseignants oeuvrant auprès de jeunes enfants en développement précoce du langage et de la littératie. Elle a aussi piloté des projets ciblant la diversité, l’inclusion et le mentorat des nouveaux enseignants au sein du conseil scolaire. Doctorante, Donna s’intéresse aux recherches participatives explorant de manière critique les interactions entre le monde vécu, les littératies scolaires et la possibilité de collaboration entre parents et enseignants en contextes d’apprentissage. Elle est professeure associée à la faculté d’éducation de l’Université de la Colombie-Britannique à Okanagan, où elle donne des cours en enseignement de la lecture. donna.kozak@sd23.bc.ca

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Published

2019-06-03

How to Cite

Schnellert, L., & Kozak, D. (2019). IN SITU HYBRID SPACES AS GENERATIVE SITES FOR TEACHER PREPARATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 54(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9564

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