SELF-STUDY EN CONTEXTE DE SUPERVISION DE STAGE À DISTANCE : PRÉSENCE AU SEIN D’UNE COMMUNAUTÉ D’APPRENTISSAGE EN LIGNE À L’AIDE D’UN BLOGUE RÉFLEXIF
Keywords:
supervision, internship, distance, presence, reflexivity, blogAbstract
Ce self-study propose l’analyse d’une expérience de supervision à distance d’enseignants en formation à l’aide d’un dispositif numérique lors d’un stage à l’étranger. Au coeur du dispositif de cette « e-supervision », on retrouve la rédaction d’un blogue par le superviseur-chercheur. L’étude porte sur les manifestations de présence sur ce blogue qui tente de modéliser une pratique réflexive au sein d’une communauté d’apprentissage en ligne réunissant six stagiaires. L’analyse du contenu des billets du blogue s’est faite en collaboration avec un ami critique, selon la démarche méthodologique du self-study. Les résultats révèlent que la pratique réflexive du superviseur semble stimuler celle des stagiaires et que plusieurs indicateurs des présences enseignante, cognitive et sociale se manifestent par le blogue. Ainsi, le blogue consolide la posture d’accompagnateur du superviseur de stage dans un contexte d’e-formation, tout en mettant en lumière certains gestes pouvant guider cette pratique en émergence.
SELF-STUDY IN THE CONTEXT OF DISTANCE INTERNSHIP SUPERVISION: PRESENCE WITHIN AN ONLINE COMMUNITY OF INQUIRY WITH A REFLEXIVE BLOG
This self-study offers a look at an experience of remotely supervising teachers in training with a digital device during an internship abroad. This « e-supervision » includes a blog written by the supervisor-researcher. The study focuses on manifestations of presence on this blog that attempts to model reflective practice within an online inquiry community of six trainees. The content of the blog posts was analyzed in collaboration with a critical friend, according to the methodological approach of the self-study. The results reveal that the reflective practice of the supervisor seems to stimulate trainees’ reflexive practice and that several indicators of the teaching, cognitive, and social presences are manifested in the blog. Thus, the blog consolidates the accompanying posture of the supervisor in an e-learning context, while highlighting some actions that can guide this emerging practice.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca